ČSA zvažují, zda zrušit dálkové lety

Michal Najman
1. 4. 2006 10:00
Praha - Dlouhodobě ztrátové dálkové lety buď do šesti měsíců dostaneme do zisku, nebo je zrušíme. UVNITŘ INFOGRAFIKA

To prohlásil na interním firemním mítinku nový šéf Českých aerolinií Radomír Lašák.

Informaci získal deník Aktuálně.cz ze zdrojů blízkých firmě a dnes ji potvrdila i tisková mluvčí ČSA Jitka Novotná.

Zrušení by se týkalo letů do severoamerických destinací New Yorku, Montrealu a Toronta. Ty jsou paradoxně i přes svou velkou vytíženost ztrátové a management ČSA se snaží zjistit důvod ztrát.

Pokud by společnost ČSA ztratila dálkové lety, stala by se z mezinárodního dopravcem regionálním.

A to je pro dopravce otázkou prestiže.

10 let ztrátově

Ve flotile ČSA jsou pouze čtyři dálková letadla Airbus A310. Těm během 3 let skončí životnost a bude na rozhodnutí vedení aerolinky, zda je obnoví. Za deset let moderní historie si však dálkové lety nebyly schopné na svůj provoz vydělat a byly ztrátové.

Podle zdroje obeznámeného s finančním řízením v ČSA by cena letenky do vzdálené destinace musela stoupnout minimálně o 1300 korun, aby spoj vydělal nejen na provoz, ale také na nová letadla. Na trhu letecké dopravy je však velmi silná konkurence, kvůli které by takové zdražení mohlo vyvolat odliv zákazníků.

Pronájem nového dálkového letadla Airbus A330 vyjde leteckou společnost na zhruba 600 tisíc dolarů měsíčně. U staršího typu Airbus A310 to bylo o 400 tisíc dolarů méně.

Do Colomba už nelétáme

"Dálkové lety patří dlouhodobě k nejvíce profitabilní části naší činnosti, zejména díky vysoké vytíženosti jednotlivých dálkových linek. Proto se na tuto oblast také zaměřujeme v naší obchodní i marketingové strategii,"  uvedla Anna Chmelíková, obchodní manažer British Airways pro Českou republiku, Maďarsko a Slovensko.

Foto: Tomáš Daněk

British Airways v současné době létají z Londýna do 71 dálkových destinací po celém světě.

Společnost ČSA již přistoupila k prvnímu kroku v omezování dálkových spojů a zrušila pravidelný spoj do největšího města Srí Lanky Colomba.

"Během pěti až šesti měsíců rozhodneme o budoucnosti stávajících dálkových letů. Ve hře jsou všechny varianty, včetně možnosti dálkovou flotilu uzavřít," uvedla Novotná.

Kam tedy? Asi do Asie!

Jako možnou alternativu vidí ČSA oblast jihovýchodní Asie. Zejména indický a čínský trh začíná být pro letecké dopravce velmi atraktivní.

Letecké společnosti již několik měsíců v této části světa operují. Například Air France létá do pěti čínských měst, z toho jen do Pekingu dvakrát denně. Nezaostávají ani další konkurenti. British Airways léta do tří měst v Číně a do pěti v Indii.

Kromě Číny a Indie je pro letecké společnosti zajímavé i Thajsko a Japonsko. Také tam se možná vydají ČSA.

Nová letadla zvýší konkurenceschopnost

Na ruzyňském letišti dnes přistálo první z dvanácti nových letadel Airbus A320. Další mají dorazit v příštích dvou letech. Všechny nově pořizované stroje jsou určeny na střední tratě.

Ke konci roku 2006 by dle uzavřených smluv měla flotila čítat padesát strojů, ze kterých pouze čtyři jsou dálkové. Například Air France jich má okolo stovky.

Financování nových letadel v hodnotě 10 12 mld. Kč proběhne prostřednictvím dvanáctiletého finančního leasingu ve spolupráci s bankovním konsorciem Československé obchodní banky, BNP Baribas a Natexis Transport Finance.

"Nová letadla zvýší konkurenceschopnost ČSA na trhu a poskytnou našim cestujícím vyšší komfort, zejména pak při cestách do vzdálenějších destinací," řekl Radomír Lašák, prezident a předseda představenstva ČSA.

 

Právě se děje

Další zprávy