Praha - Pivo alespoň někdy pije 91 procent mužů v Česku a šest z deseti žen. Množství vypitého piva však od začátku ekonomické krize klesá. Vyplývá to z průzkumu Centra pro výzkum veřejného mínění Sociologického ústavu Akademie věd ČR, jehož výsledky ve středu zveřejnil Český svaz pivovarů a sladoven.
Zatímco před šesti lety průměrný muž v Česku vypil 9,5 půllitru piva týdně, letos je to o zhruba dva půllitry méně. "Pokles má na svědomí zejména věková skupina mužů od 30 do 44 let, která částečně přešla na víno i značkové destiláty," vysvětluje Jiří Vinopal z Akademie věd. Naopak ženy konzumují v průběhu celého minulého desetiletí stále stejně - od dvou do 2,4 půllitrů týdně.
Za posledních deset let se změnily preference pijáků piv. V polovině minulého desetiletí byla zdaleka nejvyhledávanějším druhem piva světlá desítka. Tehdy jako nejoblíbenější druh ji uvedla zhruba polovina konzumentů, letos je to již jen něco málo přes třicet procent. Naopak se výrazně zvýšila obliba světlé jedenáctky, kterou nejraději pije zhruba čtvrtina mužů. Nemění se obliba světlé dvanáctky, kterou stále nejraději pije kolem třiceti procent mužských konzumentů piva.
Mixy ochutnala většina lidí
Loňský raketový nárůst obliby takzvaných pivních mixů, tedy ochucených piv a piv s příměsí například ovocné šťávy, se podle Vladimíra Balacha, výkonného ředitele Svazu pivovarů Sladoven, letos nebude opakovat.
"Údaje za letošní rok sice budeme mít až po jeho skončení, avšak předpokládáme, že spotřeba těchto speciálních piv u nás nyní stagnuje nebo dokonce mírně klesá," upřesnil Balach online deníku Aktuálně.cz. Výroba tak zůstane kolem půl milionu hektolitrů za rok, což je podobné číslo jako v případě nealkoholických piv a představuje kolem pěti procent z celkové produkce tuzemských pivovarů.
Některý z pivních mixů již ochutnala většina dospělých Čechů a Češek. Konkrétně tak učinilo 73 procent mužů a 71 procent žen. Častěji podle Vinopala pijí tato piva mladší věkové ročníky a zejména ženy. V jejich případě jsou mixy již stejně oblíbené jako například světlá dvanáctka a světlá jedenáctka. A dokonce oblíbenější než dříve ženami velice vyhledávané černé pivo.
U mužů je obliba mixů o poznání nižší, přesto ale roste. Alespoň občas si jej dá 25 procent pijáků, zatímco loni to bylo 15 procent.
Právě pití pivních mixů je podle odborníků příčinou toho, že ve věkové skupině mužů od 18 do 29 let meziročně vzrostl počet konzumentů piva z loňských 86 na letošních 93 procent.
Stále více hrdí
Zajímavým trendem je, že Češi i Češky jsou stále více hrdí na tento domácí produkt. S tvrzením, že České pivo je nejlepší na světě ještě v roce 2004 rozhodně souhlasilo cca 50 procent mužů, letos je to již o deset procent více. Podobně roste toto přesvědčení i u žen.