Vyzkoušeli jsme, jak funguje sdílení aut. Vyplatí se, pokud najedete méně než 10 tisíc km za rok

Eva Srpová Eva Srpová
19. 12. 2016 10:21
Sdílení aut, kterému se i v českém prostředí často říká z anglického originálu carsharing, zažívá v západní Evropě boom. Vlastnění auta vás totiž stojí ročně tisíce korun, aniž byste s ním vůbec vyjeli. Proto se sdílení, které je levnější než autopůjčovna, některým lidem vyplatí. Není to služba pro každého, ale je o ni zájem. Vyzkoušeli jsme, jak funguje v Česku, a zjišťovali, kolik stojí.
Služba sdílení aut má mnoho výhod, nemusíte vůz servisovat ani platit pojištění, v některých částech Prahy lze navíc parkovat v modrých zónách.
Služba sdílení aut má mnoho výhod, nemusíte vůz servisovat ani platit pojištění, v některých částech Prahy lze navíc parkovat v modrých zónách. | Foto: Eva Srpová

Vlastnictví auta není levné. Pořizovací cena je jen část z celkové sumy, na kterou vás to vyjde. Servisní prohlídky, zimní pneumatiky, dálniční známka, povinné ručení, havarijní pojištění, vůz navíc stárne a ztrácí na hodnotě... A samozřejmě chce palivo. Mimochodem, právě pohonné hmoty tvoří z výše zmíněných celkových nákladů na provoz auta maximálně 40 %. 

V Česku na to stále nejsme zvyklí, ale v západních evropských zemích si mnoho lidí spočítalo, že s ohledem na jejich roční kilometrový nájezd je levnější auto nemít, ale půjčovat si ho. Ne v klasických autopůjčovnách, ale díky službě sdílení. 

Půjčit si sdílené auto je snadné, rezervace se provádí přes počítač. Aktuálně u služby Autonapůl sdílí jedno auto 12 lidí.
Půjčit si sdílené auto je snadné, rezervace se provádí přes počítač. Aktuálně u služby Autonapůl sdílí jedno auto 12 lidí. | Foto: Eva Srpová

Na českém trhu funguje zatím jen pár takových firem a lze je spočítat na prstech jedné ruky. Před časem vznikla Asociace českého carsharingu, kterou iniciovala první firma se sdílenými auty na domácím trhu, brněnské družstvo Autonapůl. „Češi jsou daleko obezřetnější než například v Německu, kde aktuálně carsharing využívá asi milion lidí,“ říká Michal Šimoník z Autonapůl.

Kolik lidí v Česku službu u všech firem nabízejících carsharing využívá, Asociace neví, ale Autonapůl eviduje přes 600 členů a má 55 aut, aktuálně největší carsharingová firma u nás, Car4way, má registrováno přes 2000 členů a na konci letošního roku má k dispozici 150 aut. „Od ledna 2017 ale budeme mít v portfoliu dvakrát víc vozidel, tedy 300 aut,“ informuje Václav Zamrazil z Car4way. Trh se velmi rychle zvětšuje. Podle Michala Šimoníka má český trh s carsharingem potenciál až 100 000 zákazníků.

Právě s firmou Autonapůl jsme se setkali u jednoho sdíleného vozu, abychom vyzkoušeli, jak půjčování auta funguje, co pro to uživatel služby musí udělat a na kolik to vyjde.

Sdílený vůz má u zpětného zrcátka krabičku s GPS modulem.
Sdílený vůz má u zpětného zrcátka krabičku s GPS modulem. | Foto: Eva Srpová

Nejdříve je potřeba se registrovat na stránkách společnosti, poté podepsat smlouvu o využívání služby, kdy dostanete čipovou kartu a složíte vratnou kauci, u Autonapůl 5000 Kč, u Car4way 2000 korun. Cenový tarif se skládá z času, po který máte vůz půjčený, a počtu najetých kilometrů. Objednání vozu probíhá přes počítač nebo chytrý mobil. Konkrétní vůz si zarezervujete od určité hodiny, zadáte i předpokládaný čas návratu a v mobilu máte informaci, kde přesně stojí. 

Že je červená Škoda Fabia Combi carsharingové auto, se pozná až na druhý pohled. Některé firmy (např. Car4way) mají vozy viditelně označené reklamou, Autonapůl jde opačnou cestou, má jen malé samolepky na bočních oknech. Za čelním sklem u palubní desky na levé straně se nachází čtvercový čip. Stačí buď přiložit kartu, nebo rezervační aplikací v mobilu vůz otevřít. Klíčky jsou uloženy v přihrádce před spolujezdcem. 

Vůz se otevře po přiložení karty k čipu za sklem nebo rezervační aplikací v chytrém mobilu.
Vůz se otevře po přiložení karty k čipu za sklem nebo rezervační aplikací v chytrém mobilu. | Foto: Eva Srpová

Nemůže se ale stát, že by se zloděj do auta vloupal, vyndal klíčky z přihrádky, nastartoval a jednoduše odjel. Vůz je totiž napojen na speciální jednotku s GPS signálem a nastartuje jedině po otevření čipem.

Když firma Autonapůl spustila jako první v roce 2003 službu sdílení aut, bylo potřeba si klíčky fyzicky předávat.
Když firma Autonapůl spustila jako první v roce 2003 službu sdílení aut, bylo potřeba si klíčky fyzicky předávat. | Foto: Eva Srpová

Cena se obvykle skládá ze dvou položek – z času výpůjčky a počtu najetých kilometrů. Za palivo se neplatí ani u Autonapůl, ani u Car4way. U první zmíněné služby je nejlevnější tarif u Škody Citigo, kdy hodina stojí 16 Kč a každý kilometr 5,70 Kč. Jde o ceny, kdy uživatel neplatí měsíční paušál. Služba Car4way vám Citigo půjčí za 49 Kč přes den (v noci za 35 Kč/hod) a kilometr vyjde na 4,90 korun.

Znamená to tedy, že například tříhodinová zápůjčka Citigo přes den, kdy ujedete 50 km, vyjde u Autonapůl na 333 Kč, u Car4way na 392 Kč. Car4way je ale výhodnější ve chvíli, kdy byste potřebovali vůz na 24 hodin, za výpůjčku na celý den nezaplatíte víc než 490 Kč. U Autonapůl je aktuálně cena za hodinu stejná jak ve dne, tak v noci a denní strop neexistuje. V lednu se však má nastavení cen změnit.

Velmi oblíbeným vozem je u Autonapůl zejména Fabia Combi. Tři hodiny výpůjčky + 50 km by vyšlo na 374 Kč, u Car4way vám v této kategorii nabídnou Rapid a při stejné trase a času vyjde na 452 Kč. Výhodou Car4way je ale podstatně větší počet vozidel (aktuálně 3x více než u Autonapůl).

Carsharing není službou vhodnou pro každého, má svá omezení. Nelze si aut půjčit v jednom městě a nechat ho ve druhém, případně v odlehlých městských částech.
Carsharing není službou vhodnou pro každého, má svá omezení. Nelze si aut půjčit v jednom městě a nechat ho ve druhém, případně v odlehlých městských částech. | Foto: Eva Srpová

Carsharing není pro každého. Není příliš pohodlný pro lidi, kteří potřebují nasednout do auta hned (například matky s dětmi), ani pro ty, kteří si nemohou pečlivěji plánovat, kdy a na jak dlouho budou auto potřebovat a kde ho budou vracet. Ti, kteří potřebují auto téměř denně, i když třeba nejezdí daleko, nebo lidé, kteří najezdí mnoho kilometrů, by také nespatřovali ve službě výhodu nebo úsporu. Není to náhrada za taxi, kdy jedete jednosměrnou trasu, auto totiž musíte vrátit v lokalitě, kde jste si ho půjčili. 

Je však naopak výhodný pro lidi s opačnými potřebami. Když například bydlíte ve velkém městě (u nás Praha, Brno nebo Olomouc) a auto vám většinu času jen stojí před domem, protože k přepravě po městě využíváte častěji veřejnou dopravu, má smysl. Zvlášť pokud auto potřebujete jednou za čas, vyhovuje vám, že jednou si půjčíte supermini do města a příště například osobní dodávku, a to vše podle vašich aktuálních potřeb. Oba zástupci subjektů Autonapůl i Car4way se shodují v tom, že mají hodně klientů, kteří tuto službu využívají ve chvíli, kdy krátkodobě potřebují druhé auto v rodině nebo například na dovolenou.

V Praze má sdílení aut navíc jednu velkou výhodu. Asociace carsharingu byla založena z jednoho hlavního důvodu – aby vyjednala s Prahou bezplatné parkování sdílených aut v modrých zónách. Aktuálně lze s nimi parkovat na modrých a fialových zónách v Praze 5, 6 a 8, výhledově by se mělo rozšířit i na ostatní části Prahy, kde jsou zóny pro rezidenty.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 21 minutami

Šuráň po deseti letech končí jako prezident svazu minipivovarů, vystřídá ho Voldřich ze Zvíkova

Za nového prezidenta Českomoravského svazu minipivovarů zvolila čtvrteční valná hromada Michala Voldřicha z Pivovarského dvoru Zvíkov. Po deseti letech vystřídá ve vedení Jana Šuráně, který byl v čele svazu od jeho vzniku. Na pozici už znovu nekandidoval, chce ale nadále organizovat hlavní svazové akce, jako je Festival minipivovarů na Pražském hradě a Jarní cenu sládků, která se koná právě na Zvíkově. Pro zvolení Voldřicha bylo všech 64 přítomných členů svazu.

Místopředsedy svazu se stali Radovan Koudelka ze Zámku Zábřeh - Ostrava a Miloš Hrabák z Pivovaru Welzl Zábřeh. "Bylo to hezkých deset let, podařilo se nám svaz založit a vybudovat to, že nás začali vnímat velcí (výrobci), malí i veřejnost," řekl končící prezident Šuráň.

Zdroj: ČTK
před 40 minutami

Proud lávy ze sopky na ostrově La Palma výrazně zpomalil, možná do moře nedorazí

Proud lávy ze sopky na španělském ostrově La Palma od nedělní erupce výrazně zpomalil a možná tak ani nedorazí do moře, čehož se od počátku týdne mnozí odborníci obávají. Po střetu žhavé lávy s mořskou vodou by totiž podle vědců nastala chemická reakce, která by do vzduchu uvolnila obrovské množství páry s nebezpečnými látkami a kousky vulkanického skla. 

Láva, jejíž masa v místech dosahuje výšky až 12 metrů, se nyní pohybuje rychlostí asi čtyři metry za hodinu, v pondělí to přitom bylo asi 700 metrů za hodinu. Díky výraznému zpomalení možná láva na pobřeží ani nedorazí.

Láva na tomto Kanárském ostrově v Atlantiku zničila dosud na 166 hektarů a pohltila podle satelitních snímků asi 350 domů. Oběti ani zraněné si přírodní katastrofa nevyžádala, na šest tisíc lidí zůstává evakuováno.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Advokátní komora uložila napomenutí advokátovi Mannovi za výroky o teplických prvňáčcích. Na místě se odvolal

Česká advokátní komora uložila napomenutí advokátovi Michaelu Mannovi za výroky, které pronesl a napsal v souvislosti s kauzou nenávistného komentování fotografie teplických prvňáčků. Výsledek kárného řízení ve čtvrtek na dotaz sdělila mluvčí České advokátní komory Iva Chaloupková. Rozhodnutí zatím není pravomocné, Mann se odvolal.

"Odvolal jsem se samozřejmě hned na místě," řekl Mann. S napomenutím nesouhlasí. "Snad můžu obhajovat svého klienta, ne?" dodal.

Advokát hájil muže, který v roce 2017 přidal na sociální síti komentář pod snímek žáků první třídy teplické Základní školy Plynárenská. Do třídy chodily převážně romské a arabské děti. Muž pod fotografii napsal "Ještě že jsou ze ZŠ Plynárenská. Řešení se přímo nabízí. Neříkej, že Tě to nenapadlo!!!". Mann pak v rozhovoru pro server iRozhlas.cz řekl, že se komentáři sám zasmál a že jde o klasický černý humor. K věci se vyjadřoval také na sociální síti.

Zdroj: ČTK
Další zprávy