Smartwings požádají stát o 900 milionů korun. Za půjčku nabízí místo v dozorčí radě

Ekonomika ČTK Ekonomika, ČTK
Aktualizováno 5. 6. 2020 14:52
Letecká skupina Smartwings, jejíž součástí jsou i České aerolinie (ČSA), požádá stát o půjčku ve výši 900 milionů korun. V pátek to uvedl server Lidovky.cz. Další miliardu korun by měli do firmy vložit její akcionáři. Dalších 400 milionů chtějí získat prostřednictvím odložení splatnosti úvěrů, které mají u komerčních bank.
Letadlo Smartwings - ilustrační foto
Letadlo Smartwings - ilustrační foto | Foto: Travel Service

Předseda představenstva a spolumajitel Smartwings Jiří Šimáně v minulých dnech v médiích přitom uvedl, že firma bude potřebovat až dvě miliardy korun. Podle serveru Lidovky.cz se však nakonec bude ucházet přibližně o 900 milionů korun, a to formou státní půjčky nebo státní garance za komerční úvěr. Stát by za to měl získat místo v dozorčí radě, případně možnost do budoucna ovlivňovat strategii Smartwings.

Valná hromada společnosti se ve čtvrtek dohodla, že záchranu firmy budou při dohodě se státem financovat všichni akcionáři. Zároveň byl schválen finanční plán společnosti, který má vycházet ze závěrů expertní komise ministerstva dopravy. Jeho podobu však firma ani ministerstvo nekomentovaly. Smartwings patří do skupiny Unimex Group, kterou vlastní podnikatelé Šimáně a Jaromír Šmejkal. Necelý poloviční podíl v dopravci drží čínská investiční společnost Citic Europe.

"Jestliže bude CITIC investovat, tak primárně proto, aby pomohl vládě, která Smartwings označila za strategicky důležitou společnost pro Českou republiku," řekl pro Lidovky.cz Jaroslav Tvrdík, který čínskou společnost v Česku zastupuje. Podle něj je jasné, že v současné době rozhodně nepůjde o výhodnou investici.

Podle serveru se akcionáři zároveň shodli, že potřebují z vnějších zdrojů získat 1,8 miliardy. Vedle toho navíc chtějí vytvořit půlmiliardovou rezervu pro případ dalšího odstavení letadel při případné druhé vlně šíření koronaviru.

Zástupci vlády v minulých týdnech připustili, že by stát mohl dopravci pomoci, například formou úvěru, garance za komerční půjčku nebo i odkupem celé společnosti. Ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček (za ANO) koncem května uvedl, že Smartwings jsou strategickou firmou, preferuje však řešení v rámci společnosti a případný odkup firmy je až poslední variantou. Samotná společnost uvedla, že nemá zájem o majetkový vstup státu do společnosti. Opozice případnou státní pomoc kritizuje. Podle ní firma není strategickým podnikem.

Skupina Smartwings loni na svých linkách přepravila 8,2 milionu cestujících. Oproti roku 2018 to bylo o 7,9 procenta méně. Důvodem oslabení byly problémy s odstavenými Boeingy 737 Max, které mají po celém světě zakázaný provoz.

Nyní skupina čelí finančním problémům kvůli propadu zájmu o cestování v důsledku koronavirové krize.

Video: Lidi chtějí miliardy, vracet za zrušené lety musí aerolinky, ne my, říká Dlouhý z Kiwi.com 

Máme stovky tisíc zrušených letů, hrozně nás to zasáhlo, děláme, co můžeme. Peníze zákazníkům pomáháme zprostředkovat, ale vracení je na aerolinkách. | Video: DVTV, Emma Smetana
 

Právě se děje

před 25 minutami

Hamáček podal trestní oznámení na autory reportáže Seznam Zprávy, rezignovat nehodlá

Vicepremiér Jan Hamáček (ČSSD) v pátek podal trestní oznámení na autory reportáže serveru Seznam Zprávy k jeho cestě do Moskvy Janka Kroupu a Kristinu Cirokovou. Vyloučil, že by kvůli kauze rezignoval. Naopak podle lídra ODS Petra Fialy by měl skončit, protože buď lhal veřejnosti, nebo se dopustil špatného úsudku.

Hamáček trestní oznámení avizoval minulý týden. Na server plánuje podat i civilní žalobu, kterou chce po vydavateli požadovat deset milionů korun. Podle webu Seznam Zprávy hovořil Hamáček na interní schůzce o úmyslu "vyměnit mezinárodní skandál" kolem explozí ve Vrběticích na Zlínsku za dodávky vakcíny proti covidu-19 Sputnik V. Hamáček to ostře odmítá.

Podle Hamáčka se mohli autoři reportáže dopustit trestných činů pomluvy či šíření poplašné zprávy. "V pátek jsem trestní oznámení podal," řekl dnes v Partii na televizi Prima. Vicepremiér dnes řekl, že česká diplomatická reakce na zjištění o ruském zapojení do explozí ve Vrběticích v roce 2014 byla jednoznačným úspěchem, nicméně reportáž Seznamu z kauzy udělala "bramboračku". Zopakoval, že cesta do Moskvy měla svůj účel, stejně tak jako načasování jejího zrušení. "Na vnitru jsme mohli těžko plánovat, že v době, kdy budeme vyhošťovat ruské diplomaty, budu sedět v Moskvě," prohlásil.

Podle opozičních lídrů naopak z kauzy dělá "bramboračku" Hamáček. "Podstatné je to, že lhal veřejnosti, že nechtěl jet do Moskvy. Ukazuje se, že cesta byla naplánovaná," podotkl Fiala. V případu se podle něj možná Hamáček dopustil jen neskutečné naivity a měl špatný úsudek, ale i to by bylo důvodem pro rezignaci. Také podle lídra Pirátů Ivana Bartoše jsou Hamáčkovy argumenty nedůvěryhodné. "Vyjádření ukazují, že ten původní příběh není pravdivý," uvedl.

Zdroj: ČTK
před 51 minutami

Cisternová loď řízená českým kapitánem poškodila most v nizozemském Groningenu

Cisternová loď, kterou řídil 59letý český kapitán, narazila do důležitého mostu v nizozemském Groningenu. Nikomu se nic nestalo, ale škody na mostě jsou podle zástupců města velké.

Policie českého kapitána zadržela. Testy ukázaly, že nepožil alkohol, ani si nevzal žádní drogy. Čelí podezření, že nemá dostatečné schopnosti k řízení lodi.

Svědci nehody, která se stala v noci na sobotu, vypověděli, že slyšeli hlasitou ránu. V té době most zrovna nepřejíždělo žádné auto, jen jeden řidič mopedu. Náraz lodi ho vyděsil.

Vyšetřování nehody bude pokračovat i v příštích dnech. Cisternová loď Bodensee je 110 metrů dlouhá a pluje pod německou vlajkou. Podle policie na ní nebyly žádné technické závady. Se čtyřčlennou posádkou plula ze Štrasburku do nizozemského Delfzijlu.

Zdroj: ČTK
Další zprávy