Moskva - Ruská měna ve středu oslabila vůči americkému dolaru na historické minimum. Kurz překonal hranici 41 rublů za dolar. Na rubl působí nejen sankce uvalené na Rusko kvůli krizi na Ukrajině, ale také celosvětové zlevňování ropy a posilující dolar, napsala agentura Bloomberg.
Centrální banka tak musela znovu zasáhnout a domácí měnu podpořit. Ani šest miliard dolarů totiž nepomohlo, aby rubl zastavil svůj propad. Negativní změny na ruském trhu už přitom na vlastní kůži pocítili i obyčejní Rusové.
Omezená nabídka a vyšší cena
Výběr v regálech ruských obchodů je kvůli zákazu dovozu některých potravin a produktů denní potřeby z USA, Evropské unie, Kanady, Austrálie a Norska stále omezenější. "Je tu méně ovoce i zeleniny, také kvalita je horší," připustil šéf Ruské asociace maloobchodníků Ilja Jakubson pro tiskovou agenturu TASS: "Produkce z jihovýchodní Asie je poněkud odlišné kvality," dodal.
Nedostatek potravin navíc provází i jejich zdražování. Podle ruského statistického úřadu se ceny potravin v září meziročně zvýšily o více než 11 procent. Nejrychleji zdražují hlavně čerstvé produkty jako maso, ryby, mléko i ovoce a zelenina - tedy právě ty potraviny, na které byl uvalen zákaz dovozu ze Západu.
Ruský ministr průmyslu a obchodu Denis Manturov se podle deníku Wall Street Journal nechal slyšet, že vláda by mohla ceny v zemi stabilizovat uměle, pokud dojde ke zdražení až o třetinu. Zmražení cen by se pak mohlo týkat až čtyřicítky vybraných položek. Kterých přesně ale neuvedl.
Výdaje omezily dvě třetiny domácností
Maloobchod patří mezi tahouny ruského ekonomického růstu, tržby pomáhá utvářet především střední třída. Jak ale připomněl list The Moscow Times, s nástupem osmiprocentní inflace a více než 20procentní devalvace rublu ruská kupní síla upadá a spolu s ní také zisky obchodníků.
Rusové zatím podle průzkumu společnosti Nielsen začali šetřit. Dvě třetiny ruských domácností omezily v posledních třech měsících své výdaje a pětina z nich šetří více právě na potravinách a drogerii.
"Očekáváme, že spotřebitelé dají přednost spíše diskontním řetězcům před drazšími supermarkety," uvedla vedoucí efektivity prodeje společnosti Nielsen Russia Marina Erskova.
Ze situace těžší velké řetězce
Nicméně těmi, kdo na situaci tratí nejvíce, jsou malí regionální prodejci. Právě ty totiž trápí obchody zející prázdnotou. Zatímco někteří maloobchodníci se rozhodli své podniky rovnou uzavřít, ti kteří vytrvali, přehodnocují obchodní plány.
Těžko totiž dokáží podle analytika společnosti Finam Management konkurovat v cenách velkým obchodním řetězcům, které mohou menší obchodníky snadněji vyšachovat z trhu. Narozdíl od nich totiž mohou zákazníkům nabídnout lepší lákavější ceny.