reklama
 
 

Jihočeská dálnice D3 se rozšířila o krátký úsek, k Praze se nepřiblíží ani za deset let

AKTUALIZOVÁNO 27. 9. 2017
Česko má nový kus dálnice. Jihočeská D3 se rozšířila o 3 kilometry | Video: Aktuálně.cz |  00:53
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) otevřelo na jihočeské dálnici D3 nový úsek Borek–Úsilné dlouhý 3,1 kilometru. Další úsek Veselí nad Lužnicí - Bošilec, dlouhý 5,1 kilometru, se řidičům otevře 12. října.
Doporučujeme

České Budějovice - Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) otevřelo na dálnici D3 v jižních Čechách nový úsek Borek - Úsilné dlouhý 3,1 kilometru. Řidiči se tam dostali v půl druhé odpoledne, předtím jezdili z Českých Budějovic po dosavadní trase na Prahu ve směru Strakonická - Pražská - Nemanická - Borek. Silničáři pak spojku na Borku mezi silnicí I/3 a Pražskou ulicí zavřeli.

Dokud nebudou hotové navazující úseky D3 z Veselí nad Lužnicí, bude provoz v tomto úseku možný bez dálničního poplatku.

Stavbaři nový úsek dokončili o dva měsíce dříve, než byl původní termín. Práce stály 717,5 milionu korun. "Zprovozněná stavba umožní snížit dopravní zátěž na silnici I/3 v obci Borek i v navazující části Českých Budějovic, díky čemuž se sníží imise a hluková zátěž z dopravy," řekl generální ředitel ŘSD Jan Kroupa s tím, že význam stavby ještě výrazně vzroste, až silničáři dokončí další navazující úseky D3.

Na novém úseku je 11 mostů. Nejdelší z nich přes potok Kyselá voda měří 210 metrů, tvoří ho dva trámové mosty. Úsek Borek - Úsilné vede od silnice I/3 nad Borkem k silnici I/34 z Českých Budějovic do Jindřichova Hradce.

Ve směru od Prahy se tak bude sjíždět přes mimoúrovňovou křižovatku Úsilné a po silnici I/34. Tříúrovňová prstencová křižovatka, jež má okružní pás včetně devíti takzvaných větví, je podle ŘSD druhá svého druhu v ČR, první je v Opatovicích nad Labem na Pardubicku.

Do odpoledních hodin se dnes ještě bude jezdit po dosavadní trase na Prahu přes Nemanice a Borek. Poté se spojka na Borku zavře. Kdo pak pojede z Budějovic na Prahu přes Borek, bude muset nově po staré silnici ke křižovatce u Lhotic nebo přes Chotýčany do Ševětína.

Další rozestavěný úsek D3 Veselí nad Lužnicí - Bošilec, dlouhý 5,1 kilometru a s náklady 634,7 milionu, se otevře 12. října.

Obchvat Budějovic až v roce 2021

Součástí D3 bude také obchvat Českých Budějovic za 12 miliard korun, který má být hotový do roku 2021. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) dnes řekl, že věří, že jeden ze dvou úseků obchvatu se začne stavět ještě letos. ŘSD má vše připravené pro druhé kolo výběrového řízení na zhotovitele, ještě ale nezačalo.

"Máme tam zásadní vyvlastňovací řízení. V jednom místě se vyvlastňuje pozemek, majitel by ho chtěl vyvlastnit celý, my potřebujeme jenom část, je to rozdíl 20 milionů korun," řekl Kroupa. majitel chtěl na pozemku stavět továrnu, proto ho nechtěl prodat. Když ale má být pozemek vyvlastněn, chce, aby ho stát vyvlastnil celý a on získal více peněz.

Na posledním úseku D3 k hranicím s Rakouskem pokračuje ŘSD v inženýrské činnosti a připravuje dokumentaci EIA. Vykupuje pozemky, všechny stavby má pod územním rozhodnutím vyjma jediné, u níž správní soud rozhodnutí zrušil. Stavět by se mohlo začít v roce 2020.

Předseda představenstva Eurovia CS Martin Borovka dnes řekl, že v prosinci 2019 dokončí stavaři úsek D3 mezi Ševětínem a Borkem, který měří 10,6 kilometru a staví se od prosince 2016. Další úsek Bošilec - Ševětín dlouhý 8,1 kilometru bude dle ŘSD hotový v únoru 2019.

Ťok dnes řekl, že ministerstvo má posouzení EIA na středočeskou část D3 a zažádá o územní rozhodnutí. Úsek je dlouhý asi 20 kilometrů. "Vede kolem Benešova a mimoúrovňovou křižovatkou Červené Vršky se napojuje zpátky na I/3," řekl Kroupa. Na jaře 2018 chce ŘSD požádat o územní rozhodnutí.

Vizualizace stavby dálnice D3 | Video: ŘSD |  05:34

Desítky let jen na papíře

Dálnice Praha - České Budějovice - Rakousko byla zanesena do plánů československé dálniční sítě v roce 1987, v původní koncepci z roku 1963 nefigurovala.

Jako první se v červenci 1991 otevřel obchvat Tábora v poloze a v parametrech plánované dálnice. Krátce nato byl obchvat prodloužen ke Stoklasné Lhotě a následně doplněn na čtyřpruhové uspořádání. V posledních letech pak přibyly kratší úseky na jihu Čech.

Ve Středočeském kraji ale stavba kvůli řadě průtahů ještě nezačala. V prosinci 2005 vláda po letitých sporech rozhodla, že dálnice D3 povede přes Posázaví, nebude ale pokračovat tunelem nedaleko Votic. Ve hře bylo i partnerství se soukromým investorem formou PPP.

Na území středních Čech je stavba D3 rozdělena do pěti staveb o celkové délce 58,4 kilometru, z toho 6,9 kilometru povede celkem sedmi tunely. Práce mají začít v roce 2024 a uvedení do provozu plánuje ŘSD v roce 2028.

Přihlaste se k našim newsletterům
Odhlásit se můžete kdykoliv.

autoři: ČTK, Ekonomika

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama