Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) připravuje stavbu jednotlivých úseků od Pohořelic k hranicím, má u všech zažádáno o územní rozhodnutí a čeká, až je získá. Kvůli letitým soudním průtahům a jednáním s ekology a aktivisty stále není zřejmé, kdy se začne stavět, řekl ředitel brněnského závodu ŘSD David Fiala.
Obchvat Drasenhofenu měří pět kilometrů a jde o poslední rakouský úsek, který výrazně zpomaloval cestu z Brna do Vídně. Je zatím dvoupruhový a je potřeba na něm mít dálniční známku. Rakušané mají vše připraveno k tomu, aby se mohlo zbývajících devět kilometrů ke státní hranici dostavět na standardní dálnici, čekají na stavbu na české straně.
Na ní by se měl jako první stavět čtyřkilometrový obchvat Mikulova. "Loni 12. září bylo územní rozhodnutí vydané, ale je proti němu podané odvolání a čekáme na vyjádření krajského úřadu. Pro tento úsek už máme nachystanou i dokumentaci pro stavební povolení. Bylo by dobré, kdybychom mohli začít za dva roky stavět," řekl Fiala.
U ostatních úseků od Pohořelic k Mikulovu ŘSD čeká na vydání územních rozhodnutí a pracuje na přípravě dokumentací pro stavební povolení.
Dnes dálnice směrem na Vídeň vede pouze z Brna do Pohořelic. Byla dostavěna v roce 1996 a od té doby se nic nového nepostavilo. Spory se nejprve vedly o trase, kudy se spojí Brno s Vídní, dříve připadalo v úvahu spojení přes Břeclav s využitím dálnice D2. Současné připravované vedení ve stopě silnice I/52 přes Novomlýnské nádrže a pod Pálavou vadí ekologům i některým místním.