Výzkum, na jehož základě Hospodářské noviny vyhlašují nejvýkonnější a nejlépe fungující bankovní a pojišťovací domy v Česku, letos proběhl počtrnácté. Celkově se šetření zúčastnilo dvanáct bank a stejný počet pojišťoven. Data potřebná k hodnocení sesbírala analytická společnost Datank v období mezi červnem a srpnem letošního roku.
Banky a pojišťovny byly zkoumány z takzvaného klientského a akcionářského pohledu. V prvním případě se kromě zmíněné šíře nabídky produktů a služeb zkoumala mimo jiné i atraktivnost sazeb, dostupnost pobočkové sítě či výše pojistného. Akcionářský pohled hodnotil ekonomické ukazatele, jako je například rentabilita - poměr mezi ziskem po zdanění a průměrným vlastním jměním -, kvalita aktiv či tržní podíl v úvěrech. Svou roli hrálo i to, kolik bance či pojišťovně meziročně přibylo klientů.
Vítězná Raiffeisenbank nenašla konkurenci v akcionářském ani klientském pohledu. "Z pohledu akcionáře dosáhla skvělých výsledků hlavně v růstu depozit a počtu nových klientů díky spojení s Equa bank a získáním klientů ING," říká David Pavlát, projektový manažer společnosti Datank. Z klientského hlediska se jí zase dařilo v kategorii výše úroků či dostupnosti. Pomohl jí zejména velký počet bankomatů a slušná pobočková síť. Díky tomu se stala Raiffeisenbank také klientsky nejpřívětivější bankou roku.
"Z obou cen mám obrovskou radost. Za poslední roky jsme z banky s 500 tisíci klienty vytvořili finanční dům s více než 1,8 milionu zákazníků. Pro ně jsme letos spustili mimo jiné nové mobilní a internetové bankovnictví, investiční aplikaci či půjčku plně online do pár minut. A rozšířili jsme také službu BankID i propojení s účetními systémy pro naše firemní klienty. Za dva týdny pak spojíme online bankovnictví Raiffeisenbank a Equa bank," uvádí Igor Vida, generální ředitel a předseda představenstva banky.
Druhé místo v kategorii Nejlepší banka roku získala ČSOB, která si oproti loňsku polepšila o jednu příčku. Trojici nejlepších pak doplnila vloni čtvrtá Česká spořitelna.
Mezi pojišťovnami zářila ČSOB
I pojišťovny byly hodnoceny v rámci ekonomických a klientských kritérií. Současně byly rozděleny na životní a neživotní pojišťovny. Nejlepší životní pojišťovnou se stala Kooperativa, která dosáhla dobrých výsledků třeba v oblasti nízké míry investičního rizika. "Do budoucna rozhodně nechceme jít cestou omezování služeb nebo péče o naše klienty. Naopak, období krize je i příležitostí, jak roli pojištění více zdůrazňovat a posilovat," míní generální ředitel a předseda představenstva společnosti Martin Diviš.
Loňský vítěz Komerční pojišťovna skončila tentokrát druhá, třetí byla Generali Česká pojišťovna. Nejpřívětivější životní pojišťovnou pak byla zvolena Allianz, a to hlavně díky skvělé dostupnosti a také komunikaci s klienty.
Kategorii neživotních pojišťoven ovládla ČSOB Pojišťovna. Ta sice v rámci ekonomických ukazatelů skončila až čtvrtá, ale díky nejlepší nabídce produktů a služeb, šíři pobočkové sítě a kvalitní komunikaci s klienty celkově zaujala první příčku. Díky zmíněným kritériím je navíc i klientsky nejpřívětivější neživotní pojišťovnou.
Podle Jiřího Střelického, generálního ředitele a předsedy představenstva společnosti, čeká českou ekonomiku v příštím roce nelehké období, a to i v případě, že se nenaplní nejčernější scénáře. "Osobně jsem ale optimista v tom, že současná nelehká situace odstartuje transformaci ekonomiky k energeticky úspornější a to povede k dalším příležitostem. Některé starší oblasti podnikání pak budou nahrazeny novějšími," soudí Střelický.
Ceny se rozdávaly i za inovace
V rámci soutěže se vyhlašují také speciální kategorie hodnotící technologické nebo produktové inovace finančních domů. Bankovním inovátorem roku byl společný projekt Komerční banky a Monety Money Bank s názvem Sdílená bankomatová síť. Cílem tohoto propojení je nejen zvýšit komfort pro klienty, kteří tak mohou bezplatně vybírat anebo vkládat peníze na vícero místech v Česku. Oba bankovní domy se tím zároveň snaží zamezit nadbytečnému plýtvání zdroji a energiemi.
Pojišťovacím inovátorem je pak pojišťovna Pillow se svým produktem Pojištění majetku se štítem proti podpojištění. Klienti jej mohou využívat od letoška v situacích, kdy je majetek - nejčastěji nemovitost - pojištěn na nižší částku, než je jeho vlastní hodnota. Díky štítu mají zákazníci při akceptování doporučené částky jistotu, že je finanční dům nebude krátit kvůli podpojištění.