Nabídky po telefonu, podomní prodej, smlouva s novým dodavatelem energií nebo pozvánka na předváděcí akce. Všechny tyto triky znovu a znovu zkouší prodejci zboží, kteří cílí na starší lidi. Využívají toho, že senioři obvykle nevydrží nátlak a radši si zboží, či službu objednají.
Podle ředitelky spotřebitelské organizace dTest Eduardy Hekšové, která se tématu věnovala v rámci úterního Mezinárodního dne seniorů, sice existuje obrana proti nevýhodným nákupům v podobě odstoupení od smlouvy, lepší je ovšem umět takovou nabídku rovnou odmítnout.
V praxi totiž pro vznik nevýhodné smlouvy obvykle stačí, aby senior po telefonu souhlasil se zasláním dárku v podobě mince či holítek s náhradními břity. "Obdarovaný" se tak rázem stává předplatitelem.
"Cílem obchodníků není zákazníky obdarovat, ale udělat z nich stálé odběratele svého zboží. Vylákají z nich totiž souhlas, který si nahrávají. Časté jsou také nabídky různých služeb, třeba mobilních tarifů se zlevněnými telefony či tablety," říká Hekšová.
Nebezpečí podomních prodejců
Pokud šmejdi seniorům netelefonují, neváhají vyrazit do terénu. Oblíbeným trikem je představit se jako zástupce stávajícího dodavatele energií, či jako kontrolor, který se jde podívat na vyúčtování za elektřinu.
"Jakmile vyúčtování předložíte, spočítají vám úsporu, které dosáhnete, pokud s nimi uzavřete novou smlouvu. Naučte se tedy nezvané návštěvy razantně odmítat," doporučuje Hekšová.
Člověk by s podomním prodejcem mezi dveřmi neměl podepisovat nejen smlouvu samotnou, ale ani žádný papír, který mu cizí člověk dá. I kdyby přísahal, že se jedná pouze o potvrzení, že seniora navštívil. Zrádná je i nezávazná pozvánka do energetické aukce, ze které se vyklube smlouva s nevýhodnými podmínkami.
Nevýhodná hypotéka
Na starší lidi mají prodejci přichystaný ještě jeden nebezpečný trik v podobě reverzní neboli seniorské hypotéky. Ta má postaršímu majiteli nemovitosti zajistit jednorázovou, nebo pravidelnou rentu, pokud zastaví svůj dům či byt.
Spolu se smlouvou o výplatě renty je uzavřena zástavní smlouva k nemovitosti. Senior tedy zůstává jejím vlastníkem a je povinen hradit všechny náklady spojené s jejím provozem a udržovat ji tak, aby se nesnižovala její hodnota.
"Poskytovatelé reverzních hypoték lákají na slova, že vám vyplatí peníze a vy nic nesplácíte. Ve skutečnosti se ale jedná o spotřebitelský úvěr. Senior sice úvěr průběžně nesplácí, ale naskakují mu sjednané úroky. Společnost inkasuje peníze až následně ze zajištěné nemovitosti poté, co daný člověk zemře nebo poruší smlouvu," vysvětluje Hekšová.