Příprava metra D už bude vidět. V Praze vzniknou šachty pro průzkum i štoly

ČTK ČTK
11. 1. 2018 15:58
Metro D spojí centrum Prahy s jižní částí města. Nejprve se začne stavět úsek z Pankráce do Písnice. V další fázi zbylé dvě stanice Náměstí Bratří Synků a Náměstí Míru.
Foto: Dopravní podnik hlavního města Prahy

Praha - Geologický průzkum k výstavbě trasy pražského metra D z Pankráce do Písnice vyjde na 1,062 miliardy korun, z toho 100 milionů tvoří rezerva. Ražby v rámci průzkumu se uskuteční na čtyřech místech.

Staveniště mají být předána letos 1. června a práce mají skončit nejpozději 31. srpna 2019. Vyplývá to z dokumentu, který pro město vypracovala společnost Metroprojekt. Stavba metra D začne nejdříve v úseku Pankrác - Olbrachtova. Následně bude vybudován zbylý úsek do Písnice.

"Cílem získaných informací je podklad vedoucí k návrhu opatření a způsobu ražeb metra D tak, aby nedošlo k ohrožení okolních staveb a stávající trasy C, která je v nejbližším místě vzdálená jen pět metrů," píše se v dokumentu.

Největší položku v rozpočtu průzkumu tvoří náklady na ražby, průzkumné inženýrsko-geologické práce a zařízení staveniště. Dosáhnou zhruba 818 milionů korun. Součástí rozpočtu jsou také peníze na monitoring ražeb, kácení stromů, projekční práce nebo nájmy pozemků.

V rámci průzkumu vznikne první šachta jihovýchodně od křižovatky ulic Na Strži a Budějovická. "V těchto místech budou provedeny geologické zkoušky, měření a pokusné injektáže," píše se v materiálu. Náklady na tuto část přesáhnou 360 milionů.

Druhá hloubená šachta bude mezi ulicí 5. května a nájezdovou rampou ulice Na Strži. Tyto práce, které vyjdou na 77 milionů korun, mají být hotovy do konce letošního roku. Třetí šachta bude na křižovatce ulic Na Strži a Jankovská.

Foto: Aktuálně.cz

Z ní budou vyraženy štoly směrem ke stanici Pankrác, a to do míst, kde projektanti očekávají složité podloží. Stejně jako u první šachty budou i zde provedeny geologické zkoušky, měření nebo injektáže. Práce budou stát přes 400 milionů.

Poslední šachta bude vyhloubena na křižovatce ulic Na Strži a Antala Staška. Z ní povede 70 metrů dlouhá štola, z jejíhož konce budou prováděny ověřovací vodorovné vrty.

Metro D spojí centrum Prahy s jižní částí města. Nejprve se začne stavět úsek z Pankráce do Písnice. V další fázi zbylé dvě stanice Náměstí Bratří Synků a Náměstí Míru. Metro D vyjde podle odhadů na 50 miliard korun a budou v něm jezdit automatizované soupravy bez řidiče. Nedávno otevřené stanice metra A do Motola vyšly na zhruba 20 miliard korun.

 

Právě se děje

před 7 minutami

Podmínky ve zpracovatelském průmyslu dále zlepšovaly, index ale mírně klesl

Podmínky v českém zpracovatelském sektoru se v červenci dále zlepšovaly, nicméně index PMI mírně klesl na 62 bodů z červnových 62,7 bodu. I tak jde tak o druhý nejlepší údaj od začátku sběru dat v červnu 2001. Informovala o tom společnost IHS Markit. Úroveň 50 bodů v indexu je předělem mezi růstem a poklesem.

"Český zpracovatelský sektor v červenci mírně ztratil na tempu, ale jeho expanze byla přesto robustní. Průzkum naznačil, že růst výstupu možná na konci druhého čtvrtletí dosáhl vrcholu, ale přesto byl - i přes bezprecedentní narušení odběratelsko-dodavatelských řetězců a nedostatky materiálu - značný," uvedla ekonomka IHS Markit Sian Jones.

Narušení odběratelsko-dodavatelských řetězců podle průzkumu v červenci vedlo k růstu cen vstupů na nový rekord. "Výkony dodavatelů se zhoršily do největší míry v historii průzkumu vzhledem k silné globální poptávce po vstupech a výrazným materiálovým nedostatkům. Dodavatelé následně zvýšili své ceny," uvedla společnost IHS Markit. Navíc podle průzkumu velká většina výrobců zpracovatelského zboží během července převedla vyšší cenovou zátěž na zákazníky. Tempo zvýšení cen výstupů tak bylo nejrychlejší od začátku sběru dat v lednu 2003, upozornila IHS Markit.

Zdroj: ČTK
Další zprávy