Praha - Mobilní operátoři budou mít od února nově na přenesení telefonního čísla zákazníka mezi sebou maximálně deset dnů. V současnosti je doba přenosu i víc než trojnásobná. Vyplývá to z informací Českého telekomunikačního úřadu a firem.
Zkrácení doby pro přenesení čísla zavedla loňská novela zákona o elektronických komunikacích. "V současné době je přenos čísla závislý na typu smlouvy. U předplacených karet je to standardně čtyři dny a u tarifů je vždy potřeba dodržet výpovědní dobu ze smlouvy," uvedla mluvčí Vodafonu Markéta Kuklová. Smlouvy mívají standardně 30denní výpovědní lhůtu.
"Pokud zákazník po 1. únoru požádá o přenos čísla, skončí smlouva ze zákona do deseti dnů od podání této žádosti, pokud se operátor a účastník nedohodnou na lhůtě delší. V případech, kdy účastník pouze podal výpověď, ale nepožadoval přenesení čísla, skončí smluvní vztah uplynutím výpovědní doby, která nesmí překročit 30 dnů," uvedl úřad.
Vedle toho se novela zákona rovněž dotkla například prodlužování smlouvy na dobu určitou. O konci závazku vyrozumívá operátor způsobem, který si spotřebitel zvolil pro zasílání vyúčtování, nejdříve tři měsíce a nejpozději měsíc před skončením závazku. Nově v případě, kdy spotřebitel neprojeví svůj aktivní souhlas s pokračováním závazku, přechází smlouva ve smlouvu na dobu neurčitou.
V roce 2016 operátoři přenesli přes 400 000 mobilních čísel, o dva roky dříve to bylo v souvislosti s nástupem virtuálních operátorů tři čtvrtě milionu čísel.
V ČR je více než 14 milionů aktivních mobilních čísel, na každého občana tak připadá více než jedno. Část z karet ale slouží pro různá technická zařízení, jako jsou například poplašná zařízení nebo dálková ovládání garáží. Vedle tří mobilních operátorů v Česku funguje více než stovka virtuálních operátorů.