Poslední Vánoce bez Amazonu? České e-shopy se giganta nebojí

Kateřina Vokurková Kateřina Vokurková
28. 11. 2014 12:10
Sklad v Dobrovízi, který se momentálně staví, nebude určen primárně pro český trh. Se spuštěním webu v češtině Amazon ještě počká.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Profimédia

Praha – Tuzemské internetové a zásilkové obchody dál zažívají zlaté časy. Tržby rostou meziročně o pětinu až čtvrtinu, hlásí Český statistický úřad. Podle odhadů nákupního porovnávače Heureka.cz letos celkový obrat překročí hranici 67 miliard korun. Na zdejším trhu působí 37 tisíc e-shopů, nicméně tisícovka největších vytváří tři čtvrtiny jejich celkového obratu.

I mezi největší hráče přitom patří původem české e-shopy. Současnou jedničku podle obratu, Alza.cz, založil před dvaceti lety Aleš Zavoral, nyní oficiálně patří investiční společnosti se sídlem na Kypru. Také dvojku – Mall.cz – založili čeští podnikatelé, byť ji už přes dva roky vlastní jihoafrická společnost Naspers.

Skončí zlaté časy příchodem amerického giganta Amazon.com do Česka? Převálcuje tuzemské e-shopy a ovládne zdejší trh stejně jako v cizině? Zaujme české zákazníky levnější cena a ještě širší nabídka, nebo zůstanou věrni „domácím“ firmám? Online deník Aktuálně.cz se pokusil zjistit, jak reálný je aktivní vstup Amazonu na český trh během příštího roku.

Otevřeme sklad, web v češtině zatím ne

Nejprve dobudovat evropskou síť logistických center, poté až vstup na nové trhy. Takové jsou aktuální plány největšího světového internetového obchodu, který nyní staví v Dobrovízi u Prahy jedno ze svých distribučních center.

„Termín, kdy bychom chtěli spustit webové stránky v češtině a nabízet produkty přímo určené pro český trh, zatím vůbec nepadl,“ říká mluvčí tuzemského zastoupení Amazonu Karel Taschner. Ke zpřístupnění webu cíleně pro český trh podle něj rozhodně nedojde s otevřením nového skladu, které se plánuje na léto příštího roku. „Zákazníci ale mohou využívat náš web v současných jazykových mutacích,“ dodává.

Stavbu logistického centra v Dobrovízi zahájil Amazon letos v polovině září, dokončeno má být příští rok v létě. „Stejně tak jako naše logistická centra v Polsku bude i toto určeno pro celou Evropu,“ říká Taschner. Podle něj to tedy neznamená, že by měli Češi s otevřením skladu automaticky levnější dopravu.

Výhledově ale Amazon s webem pro české zákazníky počítá. „Určitě vstoupíme dřív na ty trhy, kde máme svá logistická centra,“ slibuje Taschner. Pak by pro Čechy měla být levnější i doprava.

Jako když přišel Google

Oslovení odborníci neočekávají, že by Amazon svým příchodem výrazně vytlačil již zaběhlou konkurenci.

„Rozhodně si nemyslím, že by Amazon či jakýkoliv zahraniční subjekt mohl vysloveně rozprášit české obchody. Přirovnal bych to k situaci, kdy Google po vstupu do České republiky také nerozprášil Seznam, který naopak stále zůstává velmi úspěšný,“ myslí si výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.

„Samotný příchod silného zahraničního brandu ještě nic neznamená. Důležité je, kolik energie Amazon případnému českému e-shopu dá, jak aktivně bude reklamou či jiným marketingem tlačit svůj brand a služby. Také zda bude skutečně nabízet nejlevnější zboží i dopravu, případně kamenné pobočky, na které jsou čeští zákazníci zvyklí,“ vysvětluje také ředitel konzultační společnosti pro e-shopy Acomware Jan Penkala.

Vetyška i Penkala se shodují, že příchodem Amazonu budou potenciálně ohroženy spíše velké online „nákupní galerie“, které nabízejí nejširší sortiment zboží. Na druhou stranu právě tyto internetové obchody se v posledních letech nejvíce zlepšily, jsou v zásadě stabilizované a nabízejí dostatečně kvalitní zboží a služby. "Stačí se podívat třeba na Alzu," uvádí Penkala.

Starosti si zřejmě nemusí dělat řada specializovaných tuzemských e-shopů internetových obchodů, které si zákazníky získávají především díky odbornosti, kterou si cílová skupina žádá. Příkladem jsou třeba hudební nástroje.

Kde ale Amazon může podle expertů s konkurencí zahýbat, jsou například knihy. "Ty jsou dlouhodobě doménou Amazonu. Třeba u elektroniky je to ale méně pravděpodobné," vysvětluje.

Řada menších obchodů by mohla z příchodu Amazonu na český trh dokonce profitovat, a to tím, že se stane jeho dodavatelem.

Neosobní kolos

Obavy z příchodu Amazonu nemají ani samotné e-shopy – nebo to alespoň oficiálně nepřipouštějí. „Každou konkurenci vítáme, protože je pro nás motivací být ještě lepší,“ reaguje mluvčí internetového obchodu Mall.cz Michaela Gregorová.

„Rozhodně se neobáváme, soustředíme se na vlastní byznys, expanzi na zahraniční trhy a inovace. Naší prioritou je sledovat potřeby zákazníků, nikoliv aktivity dalších hráčů na trhu,“ říká mluvčí Alza.cz Šárka Jakoubková.

Podle ředitelky obchodu Kasa.cz Andrey Čižmářové ale Amazon kartami na lokálním retailovém trhu určitě zamíchá. „Výhodu si udrží ti obchodníci, kteří svým zákazníkům nabízí celou řadu služeb. V tom budou vždy lepší než technický a neosobní kolos, jakým Amazon je," myslí si Čižmářová.

Původně chtěl Amazon v Česku postavit i druhý sklad, a to v brněnské zóně Černovická terasa. Poté, co investici za zhruba 2,7 miliardy korun několikrát prakticky zamítl brněnský magistrát, ztratila firma trpělivost.

„Vzhledem k tomu, že se nám podařilo nečekaně dokončit třetí sklad v Polsku, nic nás nyní netlačí. Pečlivě tak vybíráme nové lokality,“ dodává Taschner. Kde budou stát nové sklady, plánuje firma oznámit až v průběhu příštího roku.

 

Právě se děje

Další zprávy