Praha - Postupně se zvlní celý 8,5 kilometru dlouhý úsek dálnice D47 mezi Bělotínem a Ostravou.
Tvrdí to alespoň šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) René Poruba v rozhovoru pro deník E15.
Problematický materiál podle něj stavbaři použili v rozporu se smlouvou po celé délce úseku a bobtnání se projevuje na 2,5 kilometrech. Zhotovitel stavby, firma Eurovia CS, naopak tvrdí, že se zvlnilo pouze 600 metrů silnice a chyby jsou na straně ŘSD.
Ředitel Eurovie Martin Borovka sdělil v úterním vydání E15, že bobtnající materiál je pouze na úseku o délce 1,9 kilometru. "A hýbe se jen dvakrát tři sta metrů. To přepočteno znamená, že je to škoda maximálně za 125 milionů korun." Takzvaný studený odval, který byl údajně při stavbě použit a později nabobtnal, si podle Borovky přálo právě ŘSD.
S tím ovšem šéf ředitelství Poruba zásadně nesouhlasí. "Argumenty, jež používá ředitel Borovka o tom, že za zvlnění může ŘSD, protože si údajně objednalo vadný materiál, nejsou pravdivé," řekl E15 a dodal, že celková výše škod na D47 se zatím vyčíslit nedá. Už na začátku ledna ale Poruba novinářům oznámil, že ředitelství bude prověřovat i další lokality a škody jdou do stamilionů korun.
Stavbaři prý totiž nepoužili jen studený odval, ale také ocelárenskou strusku. "Ta prokazatelně a nezpochybnitelně bobtná. Posudek společnosti Unigeo, který je součástí dokumentace, výslovně zakazuje použít ocelárenskou strusku. Přesto byla zhotovitelem použita v rozhodující míře," uvedl Poruba.
Problematický úsek dálnice postavilo za 4,3 miliardy korun konsorcium firem v čele se společností ODS-Dopravní stavby Ostrava, kterou v roce 2009 převzala Eurovia CS. Úsek je v provozu od prosince 2007. Severomoravská D47 se začala budovat v roce 2004, nyní se stavba blíží ke svému konci. Zbývá dostavět poslední část mezi Bohumínem a hranicemi s Polskem.