Nová vlajková loď Deutsche Bahn se jmenuje ICE 4. Bude mít větší okna i internet

ČTK ČTK
14. 9. 2016 18:45
Nejnovější model vlakové soupravy ve středu představila Deutsche Bahn v Berlíně. Vlajková loď ICE 4 by měla na železnici jezdit od konce příštího roku, nahradit má soupravy starší. Oproti nim má například delší vagony, tedy i více míst k sezení, větší okna, místa pro jízdní kola, ale také klimatizaci či speciální osvětlení. Jeho předchůdce ICE 3 však disponuje větší maximální rychlostí, spotřebuje však více energie.
Vlaková souprava ICE 4.
Vlaková souprava ICE 4. | Foto: Reuters

Berlín - Železniční společnost Deutsche Bahn (DB) v Berlíně představila svou novou "vlajkovou loď" - vlakovou soupravu ICE 4. Vlak, který chce firma na pravidelné spoje nasadit od konce příštího roku, by měl postupně nahrazovat soupravy starších generací, které jsou ne vždy zcela spolehlivé. Za 130 souprav od firmy Siemens a jejího hlavního dodavatele Bombardier zaplatí Deutsche Bahn 5,3 miliardy eur (143 miliard korun). Jde o největší obchod v dějinách společnosti.

Souprava ICE 4, kterou od podzimu čeká testování na trati mezi Hamburkem a Mnichovem, nabídne zákazníkům několik novinek, včetně delších vagonů s více místy k sezení, lepší klimatizace, míst pro jízdní kola, větších oken nebo speciálního osvětlení prostoru, které mu může dodat zelený, červený nebo třeba modrý odstín.

Vlak s typicky zašpičatělou kabinou strojvůdce sice nebude s maximální rychlostí 250 kilometrů v hodině tak svižný jako jeho předchůdce ICE 3, který dokáže jet i 330 kilometrů za hodinu, ale díky lehčí konstrukci spotřebuje méně energie. Hlavně by ale měl být spolehlivější. Že přesně to Deutsche Bahn potřebuje, jako by dokládal i příklad z dnešního rána, kdy na 300 cestujících v Göttingenu muselo kvůli poruše opustit vlak typu ICE.

K větší spolehlivosti soupravy mají přispět především dvě změny. Jedna se týká rozložení elektrického pohonu jednotlivých vagonů, který v případě poruchy jednoho z nich umožňuje rychlou výměnu jediného vozu, a nevyžaduje výměnu celé soupravy. Druhá změna má zase snížit počet případů, kdy ve vagonech nefunguje klimatizace. Když vypadne jeden z jejích okruhů, bude k dispozici ještě druhý, záložní. Oba jsou připraveny na venkovní teploty od minus 25 do plus 45 stupňů Celsia.

Technické inovace při slavnostním představení ICE 4 na berlínském hlavním nádraží ocenil i německý ministr dopravy Alexander Dobrindt, podle něhož je stroj výkladní skříní Deutsche Bahn i techniky vyrobené v Německu.

Německý železniční dopravce věří, že se mu i díky novým vlakům podaří do roku 2030 zvýšit počet přepravovaných cestujících o 25 procent na 180 milionů ročně.

Ze 130 vlaků, které si Deutsche Bahn objednala, jich 85 bude složeno z 12 vozů a 45 ze sedmi. Vlak s dvanácti vozy nabídne 830 míst, čtvrtinu z toho v první třídě. Bezdrátový internet má být dostupný všem cestujícím, ti ve druhé třídě budou ale muset počítat s datovým limitem. Všech 130 souprav chce firma nasadit do poloviny roku 2023. Pokud všechno půjde podle plánu, mohla by se nakonec celková zakázka rozrůst až na 300 vlaků.

 

Právě se děje

před 2 hodinami

Erdogan navštívil strategické město, které získal Ázerbájdžán v bojích s Arménií

Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan dnes navštívil strategické město Šuša, které obsadil Ázerbájdžán v loňských bojích o Náhorní Karabach s Arménií. Erdogana přijal s vojenskými poctami ázerbájdžánský prezident Ilham Alijev. Turecko a Ázerbájdžán jsou blízkými spojenci, a to také ve vojenské oblasti. Arménie označila návštěvu za provokaci, uvedla agentura AP.

Oba prezidenti podepsali ve městě společnou deklaraci, ve které se jejich země zavazují k širší spolupráci. "V tomto dokumentu je mimořádně významná naše spolupráce v oblasti obranného průmyslu a vojenské podpory," uvedl Alijev.

Erdogan je prvním zahraničním prezidentem, který navštívil město Šuša poté, co se dostalo pod kontrolou Ázerbájdžánu. Uvedl, že zde chce otevřít turecký konzulát. "Tím zajistíme, že naše aktivity budou rychlejší a efektivnější," prohlásil. Zároveň vyzval Arménii, aby se zapojila do spolupráce a budování společné budoucnosti v regionu, uvedl turecký tisk.

Arménie však návštěvu odsoudila. Její ministerstvo zahraničí ji označilo za provokaci, jež "výrazně poškozuje mezinárodní snahy o stabilitu v regionu".

před 2 hodinami

Macron: Evropa by měla mít 10 obřích technologických firem, aby konkurovala USA

Francouzský prezident Emmanuel Macron by v Evropě do roku 2030 rád viděl deset technologických gigantů s tržní hodnotou každého z nich přesahující sto miliard eur (přes 2,5 bilionu Kč). Macron dnes v Elysejském paláci hostil stovku evropských investorů a podnikatelů v oblasti nových technologií. Iniciativa Scale Up Europe, po níž akce převzala jméno, si klade za cíl narušit dominanci Spojených států v odvětví.

Podnikatelé musí vlády dotlačit k větší efektivitě, myslí si Macron, který přitom zdůraznil zejména americkou a čínskou konkurenci. Cílem zmíněné evropské iniciativy, kterou se Francie pokouší vést, je zlepšení financování start-upů, hlavně v pozdější fázi růstu, aby se dostaly do vyšší ligy, přitáhly další investice a špičkové zaměstnance.

Macron s ohledem na francouzské předsednictví Evropské unie od počátku roku 2022 apeloval na zavedení takzvaného evropského technologické ho víza, aby bylo možné do EU přilákat zahraniční talenty, a na zaměření velkých investorů na inovaci.

Francouzský prezident připomněl, že cílem Francie je mít 25 jednorožců, tedy firem s hodnotou přes jednu miliardu dolarů (zhruba 25 miliard Kč). Dnes jich má patnáct.

Další zprávy