Instagramová influencerka
- Instagramový influencer vytváří příspěvky na Instagram a do nich vkládá nějakou inspiraci, téma. Lucie Zelinková inspiruje knihami a podněcuje ke čtení.
"Můj instagramový účet funguje jako kanál, kam si lidé chodí pro tipy na knihy. Jsou tak v obraze, jaké knihy právě vycházejí a zda stojí za přečtení, jaké trendy v literatuře jsou, jaké se k nám dostávají ze zahraničí. Vedle toho vytvářím příspěvky na témata, která považuji za důležitá a která rezonují ve společnosti nebo u kterých bych si přála, aby rezonovala. Feminismus, práva LGBT lidí, ekologie. Ty mě zajímají a snažím se o nich mluvit a vyvolávat diskusi," říká Lucie.
Působení na Instagramu ale nepovažuje za svou profesi. Tou je marketing v knižním holdingu. "Začala jsem někdy v roce 2012 čili v instagramovém pravěku a troufám si tvrdit, že jsem jedním z prvních lidí, kdo u nás knihy na Instagram přenesl. Dostala jsem se k němu tehdy skrze sledování marketingových trendů ze zahraničí. Zanedlouho mi toto působení přineslo první pracovní nabídku v nakladatelském domě. V té době totiž nakladatelský svět v on-line prostředí s marketingem teprve po malinkých krůčcích začínal," vypráví mladá dívka.
Občas prý musí lidem hlavně ze starší generace vysvětlovat, co to je, být influencerem. "Pro někoho je těžší pochopit, co a proč dělám, a problematický je především aspekt on-line prostředí. Mohou mít pocit, že to, co dělám, neexistuje," dodává.
Na práci ji baví komunikace s lidmi, sledování reakcí a vytváření obsahu o knihách a o kultuře. "Díky tomu, co dělám, se o knihách dozví daleko více lidí, některé dobré knihy by třeba leckoho minuly. Věřím, že čtení knih z nás dělá o něco lepší lidi, učí nás empatii a rozvíjí kritické myšlení. I proto chci čtení šířit dál," říká Lucie Zelinková.
Není nic, co by jí na této práci nebavilo: "Je to zcela dobrovolná činnost, jejíž všechny aspekty si určuji a řídím sama. Když mám pocit, že zrovna na on-line svět nemám chuť a náladu, tak prostě netvořím."
Ačkoliv má z působení na Instagramu "fajn" příjem, jako hlavní práci by influencera dělat nechtěla. "Přitom nabídek na finanční bázi mám v tuto chvíli hodně, držím se ale myšlenky sdílet knihy a čtení, nechci být reklamní plochou pro jiné značky. Zároveň mi tato verze profese připadá šíleně nestabilní a nejistá. Zítra se může změnit algoritmus IG a je konec všem reklamním legracím."