Manažerka rodičovství
- Firmy se snaží zaměstnance udržet, jak se dá. Zvyšují mzdy a rozšiřují nabídku benefitů. Součástí péče o zaměstnance je i vytvoření nové pozice - rodinného průvodce, respektive jakéhosi manažera rodičovství. Jeho náplní je totiž postarat se o zaměstnance ve všech fázích rodičovství - tedy před nástupem na mateřskou, během ní i po návratu.
"Denně se starám o komunikaci se zaměstnanci na rodičovské dovolené, ale odpovídám i na dotazy od zaměstnanců, kteří jsou již zpátky v práci a mají specifické otázky v oblasti sociálního, zdravotního nebo vzdělávacího systému. Kromě poradenství organizuji workshopy a setkání na vybraná témata, která naše zaměstnance zajímají nejvíce. Většinou je vedou odborníci z různých neziskových organizací, které tu oblast zaštiťují," říká Silvia Čebeková, manažerka rodičovství z ExxonMobil BSC Praha.
Ke specifické profesi se dostala v roce 2017, kdy pracovala na projektu, který mapoval a analyzoval potřeby velké skupiny zaměstnanců ve firmě. "V té době padlo rozhodnutí zavést pozici rodinného průvodce. Když mě tehdy oslovili s nabídkou, vůbec jsem se nerozmýšlela. Pro mě je to práce snů," říká Silvia.
Náplň její práce se formuje prý podle potřeb zaměstnanců, a dokonce i jejich rodin. "U nás platí, že se zaměstnancem přijímáme do života firmy i celou jeho rodinu. Učím se každý den. Mám to štěstí, že můžu roli dále rozvíjet, uplatňovat svou kreativitu a vymýšlet programy, které pomohou našim zaměstnancům sladit rodinný a pracovní život. Nemusím poskytnout hotové řešení, někdy naopak stačí zaměstnance nasměrovat, kde se dá najít informace nebo potřebná podpora, napojit na expertní organizaci nebo jen propojit s kolegou, který řeší obdobný problém či otázku," dodává Silvia.
Jaká je reakce lidí, když se jí zeptají, co dělá? "Přirozeně se při rozhovorech střídá prvotní překvapení, někdy až údiv nad existencí role. Po jejím vysvětlení ale přechází v uznání. Často se potkávám s kolegy z jiných firem, pro které je moje práce inspirativní a přínosná."