"Nike bránila výrobcům, kteří využívali její licence, prodávat značkové výrobky v jiné zemi, což vedlo k užšímu výběru a vyšším cenám pro spotřebitele," uvedla dnes Margrethe Vestagerová, komisařka odpovědná za hospodářskou soutěž. Zákazníci i prodejci podle ní musejí těžit z hlavní výhody jednotného trhu - tedy z možnosti nakupovat a prodávat napříč Evropou a vybírat si tu nejlepší z široké nabídky.
Nike podle komise omezovala prodej výrobků v jiných zemích Evropského hospodářského prostoru několika přímými i nepřímými způsoby.
Buď takový postup přímo zakazovala či za něj účtovala vyšší poplatky, nebo výrobcům, kteří by chtěli prodávat v jiných zemích, odmítala poskytnout třeba hologramy dokládající, že se jedná o "oficiální výrobek".
V některých případech smluvně zavazovala firmy, které její licence využívaly, a znemožňovala jim dodávat výrobky prodejcům, u nichž bylo možné předpokládat prodej také v dalších zemích.
Evropská komise dnes vysvětlila, že Nike jako výrobce sportovního oblečení a bot má své vlastní ochranné známky na název a své typické logo. Navíc ovšem disponuje licencemi na výrobky s logy fotbalových federací či klubů a umožňuje dalším firmám jejich výrobu a distribuci. Právě kvůli jejímu chování v této oblasti komise společnost Nike pokutovala.
Evropská komise dodala, že výše pokuty zohledňuje hodnotu dotčených obchodů, závažnost porušení unijních pravidel i dobu, po kterou se tak dělo. Pokuta byla podle EK nakonec o 40 procent snížena, protože firma s komisí na vyšetřování spolupracovala nad svou zákonnou povinnost a poskytla údaje potřebné například k přesnému určení rozsahu případu.