Praha - Na neomezené mobilní tarify za první rok od jejich zavedení přešly přes tři miliony zákazníků z celkem zhruba 14 milionů aktivních SIM karet. Cenově dostupné paušály přivedly uživatele k masivnímu používání mobilního internetu. Vyplývá to z informací operátorů.
S novými neomezenými tarify přišla loni v dubnu jako první Telefónica a během několika dnů ji následovala konkurence. Cena paušálu pro neomezené telefonování klesla o více než polovinu na 700 až 800 korun měsíčně při podpisu smlouvy na dva roky. Podle odborníků bylo zavedení tarifů reakcí na vznik virtuálních operátorů i možný vstup čtvrtého provozovatele mobilní sítě.
"Z našich dat vyplývá, že neomezené tarify radikálním způsobem proměnily způsob, jakým Češi používají své mobilní telefony. Zatímco v březnu 2013, tedy před zavedením tarifů, uskutečnili zákazníci O2 s paušálem odchozí hovory o délce 178 milionů minut, v březnu 2014 to bylo již 291 milionů minut," uvedl mluvčí O2 Hany Farghali.
Do začátku roku 2014 na tarify přešel přes milion zákazníků O2. Meziročně sice mírně poklesl počet zákazníků předplacených služeb, úbytek byl ale kompenzovaný jejich častým přechodem na jeden z nových tarifů Free. Celkově tak Telefónice loni počet klientů vzrostl o 132 000.
Neomezené tarify, které u T-Mobilu využívá kolem 1,4 milionu lidí, podle mluvčí Martiny Kemrové potvrdily trend patrný už několik let, a sice pokles útraty za mobilní služby. Ta se u operátora snížila z 362 korun měsíčně v roce 2012 na 288 korun loni. "Tyto tarify volili především stávající zákazníci. Největší nárůst zaznamenáváme v oblasti datových služeb, kde byl meziročně téměř o 90 procent," uvedla Kemrová.
Také u Vodafonu se meziroční růst u uživatelů datových služeb pohyboval v desítkách procent a podobné tempo očekává i letos. Zájem o data zároveň zvedl prodej chytrých telefonů. Délka hovorů se pak zvýšila o osm procent. Celkem u operátora na tarify přešlo 550 000 lidí.