Napětí v ČSA: Počet propuštěných zaměstnanců se nesníží

ČTK ČTK
5. 10. 2014 15:53
V rámci restrukturalizace by mělo být propuštěno přes 300 zaměstnanců ČSA.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Vojtěch Marek

Praha - Se snížením počtu propouštěných zaměstnanců Českých aerolinií se nepočítá. Je možné řešit způsob jejich odchodu, mohli by třeba na určitou dobu akceptovat částečné úvazky. V České televizi to řekl předseda představenstva Českého Aeroholdingu Václav Řehoř.

Odborová organizace posádek letadel kvůli plánu propouštění vyhlásila stávkovou pohotovost. Napětí v ČSA způsobil záměr propustit téměř třetinu pilotů a skoro polovinu letušek a stevardů.

"Jednání s odbory jsou na začátku, z našeho restrukturalizačního plánu jsme neustoupili. Je neprůstřelnou podmínkou toho, aby se mohlo do společnosti reálně investovat," uvedl Řehoř.

Přes 300 propuštěných zaměstnanců

Čísla propuštěných zaměstnanců se podle něj měnit nemůžou. "Rozhodně ne do doby setkání s partnery z Korean Air, s nimiž se bude diskutovat o realizaci restrukturalizačního plánu," dodal. Setkání bude na konci října.

Český Aeroholding se s Korean Air dohodly na restrukturalizačním plánu a propuštění 77 pilotů, 172 stevardek a 66 úředníků.

"Je možné se bavit o způsobu odchodu. Jedna z takových možností by byla, kdyby akceptovali částečné úvazky. To by znamenalo, že by mohlo zůstat více lidí, alespoň po dobu, než se společnost vzpamatuje z prodeje šesti letadel. Spíše je to o způsobu, jak se dostat k těm číslům, než o tom, jak ta čísla měnit," řekl Řehoř. Počet letadel ve flotile ČSA podle něj klesl na sedmnáct.

Majitelé aerolinií, Český Aeroholding a Korean Air, podle médií v předchozích dnech jednali o finanční injekci pro leteckého dopravce. Maximálně by mělo jít o 37 milionů dolarů, tedy asi 800 milionů korun.

"Tato částka pořád klesá tak, jak skončí měsíc, a my víme, jak jsme dopadli a jak se prodávají letenky na další krátké období. Nyní je na částce 20 milionů dolarů (440 milionů Kč)," řekl Řehoř.

Loňská ztráta byla 922 milionů korun

Po dalších úpravách, třeba snížení režijních nákladů, se ČSA mohou dostat v hospodaření k nule. "Budeme se pohybovat sto milionů kolem nuly, to by bylo dobré pro příští rok," doplnil. Loni ČSA vykázaly ztrátu 922 milionů korun.

Kapitálová injekce od majitelů ČSA bude podle Řehoře potřeba určitě v horizontu pěti až šesti měsíců. Majetkové poměry by se po ní neměnily, technicky by mohlo jít o příspěvek mimo základní kapitál.

Podmínkou budoucího fungování ČSA je vytváření provozního zisku a vlastnictví někoho, kdo při nějakém politickém problému či katastrofě pomůže přežít a překlenout toto období, poznamenal.

Korejský dopravce získal loni 44% procentní podíl v ČSA za zhruba 70 milionů korun. Od vstupu silného zahraničního dopravce si odborníci slibovali mimo jiné možnost výhodnějších nákupů strojů a služeb nebo vzájemné propojení sítí destinací, které by bylo pro ČSA výhodné.

O pražském letišti jako o budoucím uzlovém bodu pro přestup cestujících z Asie hovořil při podpisu smlouvy s Korejci i tehdejší předseda vlády Petr Nečas (ODS).

ČSA v současnosti zaměstnávají 230 pilotů, zhruba 400 palubních průvodčích a téměř 270 pracovníků v administrativě.

V roce 2011 dopravce podle výroční zprávy zaměstnával bezmála 1500 lidí, z toho 292 pilotů a 613 letušek a stevardů. Rok předtím personál dopravce představovalo přes dva tisíce lidí, z toho 415 pilotů a 752 palubních průvodčích.

 

Právě se děje

Další zprávy