Brno - Vánoční nákupní horečka letos přece jen přišla. Po posledním adventním víkendu se stačilo přiblížit na dohled k libovolnému nákupnímu centru a byla jasně patrná.
Jenže podle průzkumů to vůbec neznamená, že se Češi rozhodli nakonec začít utrácet. Mimořádnou pozornost totiž věnovali především slevám a výhodným nabídkám. Je tedy možné, že na dárcích přece jen ušetřili.
Nechuť k přílišnému utrácení poznamenala už minulé vánoce. Obchodníci se tehdy museli smířit s téměř tříprocentním propadem tržeb. A letos analytici už od podzimu varovali, že letos vydělají maloobchody ještě méně než před rokem.
Snahu o úspory na vánočních dárcích hlásili předem i sami Češi. Hned v několika průzkumech se nechala část z nich slyšet, že letošní Ježíšek nadělí dárky za méně peněz.
Dvě třetiny lidí úspory neplánovaly
Už od září se různé společnosti lidí vyptávaly, kolik peněz za vánoční dárky letos utratí a zda plánují šetřit. Společnost Unilever například zjistila, že lidé v průměru ušetří na vánočních nákupech pět set korun.
Čím blíž byly vánoční svátky, tím víc se lidé přiznávali, že to s těmi menšími útratami zase tak vážně nemyslí. GE Money Bank přiznalo 62 procent lidí, že se chystají za dárky utratit přibližně stejně jako v loňském roce. Společnosti SC&C to řeklo dokonce 70 procent dotázaných.
Lidé se nechtěli přiznat k půjčkám
Oproti tomu celá třetina z nich se dušovala, že letos bude méně utrácet. A odhodlání být při nákupech rozumnější viděli autoři průzkumu i jinde.
Tyto hračky k Vánocům nekupujte, varovala ČOI:
"Odhodlání uskromnit se při nakupování dárků potvrzuje také naše zjištění, že téměř nikdo nechce řešit letošní Vánoce pomocí půjček. V našem průzkumu vyjádřilo celých 95 procent dotázaných kategorický nesouhlas s možností využití půjčky ve vánočním čase," konstatovala Irena Bártová, ředitelka SC&C.
Zároveň však upozornila, že si jsou autoři průzkumu vědomi, že ne všechna dobrá předsevzetí se naplní. "Zda se tato čísla ukážou jako pravdivá, potvrdí až aktuální údaje o využívání finančních produktů v období Vánoc, které budou známy začátkem příštího roku," dodala.
Její slova potvrzují i samotní poskytovatelé půjček. Ti v anketě Aktuálně.cz potvrdili, že zvýšená poptávka po spotřebitelských úvěrech přišla jen pár dní poté, co obchodníci spustili vánoční kampaň.
Ale i poskytovatelé půjček jsou realističtější a očekávají, že letošní předvánoční boom skončí s nejméně o pětinu nižším výsledkem než v minulých letech.
Úspory obstarali obchodníci
Velkou šanci utratit za vánoční dárky méně, ale přesto obdarovat štědře všechny příbuzné, dali lidem sami obchodníci za výrazné pomoci deflace. Právě záporná inflace, tedy pokles spotřebitelských cen, tlačil v posledních měsících roku ceny dolů.
A v některých oblastech docela výrazně - například elektronika zlevnila v porovnání s loňským rokem až o deset procent.
Kromě statistických údajů si tohoto vývoje mohl všimnout jen ten, kdo opravdu pozorně sleduje ceny. Na rozdíl od netypických předvánočních slevových akcí, s nimiž vyrukovali samo obchodníci.
Ti ve snaze přivábit nakupující vyhlásili často výprodeje nebo mimořádné akce dlouho před samotným příchodem vánočních svátků. Nezbylo jim než doufat, že ti, kdo přijdou za slevami, nakonec odnesou i nezlevněné zboží.