Brno - Nákup vlakových souprav Railjet od společnosti Siemens skončí nakonec pro České dráhy (ČD) bez pokuty. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který v minulosti transakci kritizoval a drahám vyměřil rekordní sankci za zakázky ve výši 25 milionů korun, řízení po letech zastavil.
Informaci serveru Lidovky.cz potvrdil mluvčí úřadu Martin Švanda, který uvedl, že rozhodnutí není zatím pravomocné.
ÚOHS případ nedokázal obhájit u soudů. Pokutu zrušil nejdříve loni v listopadu Krajský soud v Brně a později jeho závěry potvrdil i Nejvyšší správní soud. Stát už Českým drahám pokutu vrátil. Firma chce ale po státu i úroky, které vyčíslila na 3,4 milionu Kč. "Nárok na úrok nám přiznán nebyl, podali jsme proti tomu opravný prostředek, o kterém zatím nebylo rozhodnuto," řekla mluvčí firmy Kateřina Šubová.
České dráhy původně chtěly koupit 16 railjetů, pak poptávku změnily na 15 souprav s odlišnou konfigurací. Nakonec koupily od Siemensu pouze sedm vlaků zhruba za 2,7 miliardy korun. ÚOHS dosud tvrdil, že ČD porušily zákon, když zakázku na rekonfiguraci zadaly v jednacím řízení bez uveřejnění.
Úřad uváděl, že firma žádala zásadní změny původního plnění, takže nemohla postupovat bez soutěže. Podle drah byl ale jen rozšířen rozsah původní zakázky, a proto ji zadaly ve zjednodušeném řízení.
Krajský soud v Brně se ve většině sporných částí přiklonil k argumentaci Českých drah. ÚOHS podle soudu neprokázal podstatné změny původního plnění. Soudce David Raus k tomu už v minulosti uvedl, že pokud ÚOHS v dalším řízení opět dojde k závěru, že dráhy nesměly postupovat bez soutěže, musí přijít s jasným argumentem, že se původní zakázka od konečné odlišovala.
"V rámci navazujícího obnoveného řízení se ÚOHS plně ztotožnil s naší argumentací, že všechny podmínky pro využití JŘBU (jednací řízení bez uveřejnění, forma uzavřeného tendru - pozn. red.) v dané věci byly splněny a že jsme postupovali plně v souladu se zákonem. Vzhledem k tomu ÚOHS řízení zastavil a pokuta nám byla vrácena," řekla dnes serveru Lidovky.cz mluvčí ČD Kateřina Šubová.
Railjety jsou netrakční soupravy - nemají vlastní pohonnou jednotku, soupravu pohání lokomotiva Taurus, kterou si ČD pro pohon jednotek půjčují od rakouských drah. Vlaky mohou jet maximální rychlostí 230 kilometrů v hodině. Kapacita těchto vlaků je 442 míst k sezení. Z toho dopravce předpokládá šest míst v byznys třídě a dalších 42 sedadel v první třídě. Cestu mezi Prahou a Vídní má souprava ujet za čtyři hodiny a deset minut.
Antimonopolnímu úřadu se nedaří u soudů obhájit ani související případy. Letos Krajský soud v Brně zrušil pokutu jeden milion korun, kterou Českým drahám úřad udělil za pronájem lokomotiv Taurus od rakouských drah v roce 2014. Podle soudce Davida Rause ČD pouze plnily závazky vyplývající z dohody o mezinárodní přeshraniční dopravě.