Praha - Řídicí výbor Českých drah dnes schválil převod nádraží na státní Správu železniční dopravní cesty (SŽDC). Dráhy budovy i zaměstnance, kteří se o ně starají, převedou nejpozději k 1. srpnu.
Souhlas výboru složeného z náměstků ekonomických ministerstev byl posledním bodem schvalovacího procesu dlouhodobě připravované transakce zhruba 1500 nádražních budov za 3,3 miliardy korun. Správa zaplatí Českým drahám z prostředků ministerstva dopravy.
Plánovanou transakci už koncem loňského roku schválila vláda a v dubnu s převodem souhlasila i dozorčí rada Českých drah.
"Můžeme začít opravovat zanedbaná nádraží, která to už velmi potřebují. Cestující to, doufám, brzy pocítí, že do nádraží začneme investovat národní i evropské peníze," uvedl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). V první vlně, která by měla být připravená do dvou let, by se mělo opravit zhruba 60 nádraží, dodal.
Právě evropských peněz může správa železnic na opravy nádraží čerpat více. Na rozdíl od Českých drah, které mohou z dotací do oprav vložit maximálně 40procentní podíl evropských peněz, státní správce infrastruktury může dosáhnout až na 85procentní dotaci.
"Cestující převod nádraží z drah na správu železnic fakticky nepoznají," uvedl mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský. Naopak se bude téměř okamžitě možné pustit do drobných jednodušších oprav, které vyžadují jen ohlášení. Pro ně má SŽDC vyčleněno zhruba půl miliardy korun do konce letošního roku. Dvouleté přípravy očekává organizace u větších prací, které vyžadují stavební povolení a veřejnou soutěž na zhotovitele. Během tří let tak organizace plánuje na opravách nádraží proinvestovat zhruba tři miliardy korun.
Dráhy původně očekávaly za převod nádraží výrazně vyšší sumu, zhruba dvojnásobek současné částky. Částku na úrovni tří miliard korun nicméně v loňském roce prakticky stanovila Evropská komise. Uvedla, že převod nádraží mezi státem vlastněnými drahami a SŽDC za tuto cenu nebude považovat za nedovolenou podporu.
Součástí prodeje nádražních budov má být i pražské hlavní nádraží, naopak se netýká pražského Masarykova nádraží nebo hlavního nádraží v Brně. U Masarykova nádraží nejsou vyřešeny vlastnické vztahy a převod brněnského nádraží komplikuje nedořešená otázka přesunu stanice do jiné lokality. Tato nádraží by měla být součástí převodu dalšího balíku majetku.
Kromě nich se mluví rovněž o převodu některých prvních nástupišť ve stanicích, která rovněž nejsou součástí nynějšího převodu. Další položkou pak mají být pozemky pod kolejemi.
Státní správě železnic dala dozorčí řada v dubnu přednost před nabídkou realitní skupiny CPI Property Group podnikatele Radovana Vítka, která za nádraží nabízela čtyři miliardy korun. "Nechceme privatizaci železniční infrastruktury. Nádraží mají sloužit veřejnosti a musí být za rovných podmínek přístupná všem dopravcům. To garantuje jedině stát," uvedl předseda rady a zároveň náměstek ministra dopravy Milan Feranec.