Veselí nad Lužnicí - Na jihu Čech v úterý začala výstavba dalších dvou úseků dálnice D3, do tří let se za 1,4 miliardy korun prodlouží o více než osm kilometrů celkem na padesát. Kvůli sporům ve výběrovém řízení se stavby zdržely zhruba o rok a půl. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) by ještě letos chtělo začít stavět další dva úseky dálnice.
Mezi Veselím nad Lužnicí a Bošilcem přibude více než pět kilometrů dálnice a mezi Borkem a Úsilným přes tři kilometry. První úsek bude stát 635 milionů korun, druhý 718 milionů. Postaví je stavební firmy Strabag a Eurovia. Sumu se v soutěži podařilo snížit na zhruba polovinu. Z 8,3 kilometru povedou nové úseky po 1,2 kilometru mostů.
Investice do D3 podle premiéra Bohuslava Sobotky (ČSSD), který stavbu s ministrem dopravy Danem Ťokem dnes zahájil, se projeví nejen ve vyšší konkurenceschopnosti Jihočeského kraje či na jeho vyšší atraktivitě pro domácí a zahraniční investory, ale podpoří se také stavební sektor a regionální zaměstnanost. "Nedávno jsme si připomněli 25 let od pádu železné opony, ale když se podíváme na dálniční propojení s našimi sousedy, vypadá to, jako by nezmizela. Za 25 let jsme nebyli schopni vybudovat dálniční propojení s klíčovými zeměmi," uvedl premiér.
Ještě letos plánuje Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) další stavbu D3, a to v úseku mezi Bošilcem a Ševětínem, přičemž do konce dubna má být vybrán její dodavatel. V květnu chce ŘSD vypsat tendr na část Ševětín - Borek. Oba tyto úseky, dlouhé celkem 19 kilometrů, leží mezi dnes zahajovanými stavbami.
Dálnice D3 z Českých Budějovic do Mezna na Benešovsku by mohla být hotova v roce 2017. Dokončení celé jihočeské části dálnice D3 a na ni navazující rychlostní komunikace R3 se plánuje na rok 2021, kdy je poslední možnost čerpat na tuto stavbu evropské dotace. Stavba zhruba šedesátikilometrové středočeské části D3 by podle ministerstva dopravy mohla být zahájena za zhruba deset let.
D3 má spojit Prahu, Tábor a České Budějovice a z Třebonína pokračovat jako rychlostní silnice k rakouským hranicím. V současnosti je v provozu dvaačtyřicetikilometrový úsek mezi Meznem a Veselím nad Lužnicí. Předpokládané náklady na celou stavbu jsou zhruba 80 miliard korun. Výstavbu D3 provázely od roku 1987 střídavá podpora politiků, nedostatek peněz, spory o její trasu i liknavý výkup pozemků.
Letos chce ministerstvo dopravy zahájit stavby na 126 kilometrech silnic a dálnic, příští rok chce začít stavět 223 kilometrů nových silnic. To vítají stavební firmy. "Jsem rád, že jsem se dožil toho, že zase v ČR stavíme dálnice a rychlostní komunikace. Po letech půstu jsme nevěděli, co máme dělat. Zavoláme zase dělníky a techniky, které jsme museli za bývalého ministra dopravy Víta Bárty propustit, pustíme se do díla," uvedl předseda představenstva společnosti Strabag Jaroslav Katzer.