Na Barrandovském mostě bude speciální beton. V Česku jej silničáři použili poprvé

ČTK ČTK
4. 7. 2022 19:33
Při rekonstrukci pražského Barrandovského mostu silničáři poprvé na území Česka použili speciální ultra vysokohodnotný beton, který mostní konstrukci zajistí delší životnost, větší únosnost a zároveň ji lépe ochrání před zatékáním vody. Rekonstrukce mostu začala v pondělí 16. května a letošní etapa potrvá 110 dní.
Barrandovský most.
Barrandovský most. | Foto: Aktuálně.cz

"K použití tohoto speciálního betonu jsme společně se zhotovitelem, firmou Porr, přistoupili při hledání nejlepšího technického řešení pro vyrovnání nivelety Barrandovského mostu. Při frézování asfaltových vrstev vozovky mostu bylo objeveno místo obvyklé tloušťky vozovkového souvrství zhruba 15 centimetrů na některých místech až 32 centimetrů asfaltu. Těch 17 centimetrů asfaltu navíc, který velmi negativně přitěžuje most, bylo nutno něčím nahradit," řekl místopředseda představenstva Technické správy komunikací Josef Richtr.

Speciální beton je schopen se dokonale spojit s betonem stávající konstrukce a společně tak zajistit ideální přenos zatížení mezi jednotlivými částmi konstrukce. Jeho extrémní pevnost umožňuje odolávat mnohem většímu zatížení ve srovnání s běžným betonem. "Díky tomu se zvýší únosnost a zatížitelnost mostu," řekl Richtr. Na technologii ukládky speciálního betonu, který trval několik týdnů, spolupracovala správa komunikací s Fakultou stavební ČVUT, firmou TBG Metrostav a stavební společností Freyssinet.

Příprava spojení starého a nového betonu se protáhla. Starý beton podle Richtra nevypadal na to, že by měl parametry pro dokonalé spojení. "Nalezení uspokojivého řešení zabralo více než týden, práce také komplikovaly deště. Přísné dodržení technologických postupů zdrželo stavbu v řádech dnů," uvedl Richtr.

Pořizovací náklady jsou proti běžnému betonu vyšší, avšak do budoucna vydrží bez porušení několikanásobně déle, čímž sníží náklady na údržbu a oddálí budoucí rekonstrukci. V současné chvíli správa komunikací a Porr speciální beton používají v jižní části soumostí, následně jej použijí i na zbylých částech mostu.

V první fázi dělníci začali v květnu odstraňovat vozovku v jižní části jižního mostu a zbourali také nájezdovou rampu ze Strakonické ulice. Na jejím místě vzniká nová rampa. Auta po mostě jezdí v každém směru ve třech jízdních pruzích namísto běžných čtyř.

Barrandovský most z roku 1983 je součástí Městského okruhu. Denně ho přejede na 140 tisíc aut, což z něj dělá nejvytíženější komunikaci v Praze. Rekonstrukce stavby je rozložena do několika let a vždy potrvá jen část roku. Celkem vyjdou práce za všechny roky na 594,5 milionu korun.

Video: HN.cz
 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 15 minutami

O 5 tisíc korun na dítě je možné od příštího týdne žádat on-line či v Czech Pointu

Rodiny s loňským příjmem do milionu korun hrubého budou moci od příštího týdne začít žádat o příspěvek 5 tisíc korun na dítě. On-line žádost najdou na webu ministerstva či na novém ministerském portálu. Potřeba je elektronická identita, tedy třeba ta bankovní. Osobně je pak možné požádat o jednorázovou dávku v Czech Pointech na radnicích a v krajských úřadech. Peníze začnou úřady práce pak vyplácet nejdřív koncem srpna. Postup ve čtvrtek novinářům představili náměstek ministerstva práce pro informační technologie Karel Trpkoš a náměstkyně pro sociální pojištění a dávky Iva Merhautová (KDU-ČSL).

"Proces jsme se snažili udělat co nejjednodušší. Využíváme data, která už do značné míry máme z registrů," uvedl Trpkoš. Díky přihlášení přes elektronickou identitu bude řada údajů v on-line formuláři už vyplněná. K podání žádosti v Czech Pointu by měl pak většinou stačit občanský průkaz a rodná čísla dětí.

Jednorázovou dávkou 5 tisíc korun chce vláda zmírnit dopady zdražování na rodiny. Podle zákona je pro domácnosti s loňským příjmem do milionu korun hrubého na dítě, kterému 1. srpna nebylo ještě 18 let. Stát podporu vyplatí i na děti, které se od srpna do konce roku teprve narodí. 

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Kandidát ODS na senátora v Ústí nad Orlicí Kopecký odstoupil, pil před jízdou

Kandidát ODS na senátora v obvodu Ústí nad Orlicí Josef Kopecký se vzdal kandidatury. Řídil auto pod vlivem alkoholu, uvedl na facebooku. Dodal že kdyby se nevzdal kandidatury, mohl by ohrozit ODS.

"Po několika měsících kampaně jsem se rozhodl vzdát se kandidatury z osobních důvodů. Tím důvodem je prostý fakt, že na konci minulého týdne jsem udělal naprostou hloupost a sedl si za volant po požití několika piv. Bylo to na kratinkou vzdálenost, v noci na prázdné ulici, neboural jsem, nikoho jsem neohrozil. I tak je to ale neomluvitelné," uvedl na svém facebookovém profilu.

Zdroj: ČTK
Další zprávy