Praha - Petra Procházková, finanční ředitelka a členka představenstva skupiny Agrofert, je jedna z nejvýš postavených českých manažerek. Minulý týden ji zařadil magazín Forbes na deváté místo svého žebříčku 50 nejvlivnějších žen Česka. Pravá ruka multimiliardáře Andreje Babiše do skupiny přišla před patnácti lety od podnikatele Pavla Malúše z uskupení Agropol. V roce 2009 koupil Babiš i celý Agropol, kde dříve pracovala.
Procházková v rozhovoru pro deníky Insider a Aktuálně.cz popisuje, jak na Agrofert dopadá Babišovo politické angažmá. Hnutí ANO 2011, jež majitel Agrofertu založil a vede, má podle Procházkové už v této chvíli pravděpodobně jisté hlasy od podstatné části z 27 tisíc zaměstnanců, jež pro Agrofert v Česku pracují. "Jsme loajální," vysvětluje klíčová Babišova šéfka.
Jaký šéf je Andrej Babiš?
Je to každým coulem obchodník. Když za ním přijdete s jakýmkoliv projektem, zajímá se hlavně o to, co to bude stát a kolik to vynese. Má rozvinutou intuici, někdy nám některá jeho rozhodnutí připadají zprvu jako nesmyslná. On přemýšlí na několik kroků dopředu, skládá si v hlavně mozaiku jednotlivých dílků, chápe souvislosti. Proto Agrofert vznikal tak, že začal od chemie a na výrobu hnojiv nabaloval zemědělství, přidával potravinářství a další navazující obory.
Nemáte problém s tím, jak se Andrej Babiš vrhl na politiku? Má vůbec čas věnovat se Agrofertu?
Věnuje se mu stejně jako dřív. Agrofert řídí představenstvo, kde každý jeho člen odpovídá za určitou oblast skupiny, pan Babiš na jeho zasedání chodí pořád stejně jako dřív. Má načtené všechny materiály, ptá se na detaily.
U všeho chce vědět, jak se co děje a proč. Nic tady neošidíme, on má talent všimnout si každé chyby. Hlavně v číslech - má na čísla neuvěřitelnou paměť, pamatuje si je roky nazpátek, pamatuje si údaje spousty z těch dvou stovek firem, které do Agrofertu patří. Proto nepoužívá počítač - on to nepotřebuje, všechna čísla má v hlavě.
Radil se s vámi, než se pustil do aktivit kolem ANO 2011?
Přišel s tím na podzim 2011. Říkal, že se chce pustit do boje s korupcí a ptal se nás, jak se díváme na to, dát do toho peníze. Nešlo o firemní peníze, ale o jeho kapitál, přesto o tom s námi mluvil. Je fakt, že jsme se k tomu ne všichni stavěli pozitivně. Je dobré bojovat s korupcí, ale báli jsme se, jestli je to dobré taky pro Agrofert. Jedna věc je firma, úplně jiná je politika. Nesmí se to směšovat. Říkali jsme mu, že když už chce, ať ty peníze na boj s korupcí někomu dá. Třeba protikorupčnímu fondu Karla Janečka. Ale on je hrozně urputný, nakonec se do toho opřel sám.
Babiš říká, že stát je třeba řídit jako firmu. Souhlasíte s tím?
Proč ne? Firmu řídí dobře. On to myslí tak, že se má stát řídit s maximální úsporností. On si ve firmě hlídá každou korunu, každý frfník.
Máme v Agrofertu centrální nákup, kdy v elektronických aukcích nakupujeme centrálně téměř úplně všechno pro všechny firmy ve skupině. Od papíru do kopírky až po auta. V Agrofertu jsme si také nechali udělat protikorupční audit, najali jsme na to specializovanou norskou firmu DetNorskeVeritas, testovala u zaměstnanců protikorupční odolnost. Loni nás zařadili do druhé nejlepší skupiny firem s tím, že je tu 80procentní odolnost proti korupci. Dali nám určitá doporučení, k něčemu měli výtky.
Zapracovali jsme na řídicích systémech, letos jsme audit zopakovali a dostali jsme se už do první skupiny s 87procentní odolností. Kontrolní mechanismy jsou tady nastaveny tak, že nemáme ošetřené jen takové detaily, jako je skutečnost, že zaměstnanci při tankování benzinu obdrží na benzince kartičku na slevu v obchodě a použijí nebo taky nepoužijí ji pro soukromou potřebu. Tak se nedivte panu Babišovi, že ho štve, když takhle úsporně není řízený i státní sektor!
Jenomže řídit soukromou firmu je něco úplně jiného, než stát. Stát se řídí demokraticky, na základě vůle většiny. Ve firmě rozhoduje vlastník. Je Babiš demokrat?
Ale ano, on nerozhoduje sám. Nepamatuji si, že bych musela udělat něco, s čím nesouhlasím, jen na základě jeho příkazu. Chce pro rozhodování varianty, ptá se na detaily, diskutuje. To je jasné, že na spoustu věcí nemáme stejný názor. Ale dá se před ním stanovisko obhájit, vyargumentovat. Největší střety máme o peníze. Vždycky zpracuji podrobnou analýzu, jsem si jistá, že žádný výdaj nepřepálím - a stejně se dohadujeme. Je tvrdý obchodník a pere se i o drobné. Ale je možné ho přesvědčit, když máte dobré argumenty.
Jak často ustupujete vy jemu, jak často on vám?
Andrej Babiš o sobě často říká „jsem urputný". Ale já jsem taky hodně paličatá. Taky umím být urputná. Jen vím, že abych ho přesvědčila, potřebuji jasná data. Musím být věcná. On rozumí jasným argumentům - číslům, grafům. Nedá na cancy a hezké barevné prezentace s obrázky. Každý se někdy plete, takže někdy vyhraje on, někdy já. On sice rozhoduje z pozice vlastníka, ale na základě konkrétních argumentů. Kdyby si rozhodoval věci sám jen za sebe, nikdy nevybuduje takovou firmu, jako Agrofert. Trvalo poměrně dlouho, než se tu stabilizovalo vedení, tým lidí, kteří dobře rozumí svému oboru, vědí, o čem mluví, jsou osvědčení.
Do Agrofertu proudí vysoké státní dotace - hlavně do vašich zemědělských firem. Je fér, aby majitel takové firmy získal v politice větší vliv? Nepůjde o střet zájmů?
Prosím vás, jaký střet zájmů? Agrofert přece není v dotacích nijak zvýhodněný, co je to za nesmysl, bereme naprosto stejné dotace, jako jiné zemědělské firmy. Jen prostě obhospodařujeme obrovskou rozlohu, přes 103 tisíce hektarů. Takže je snad logické, že i objem dotací, který nám připadne, je vysoký. Ale Agrofert nedělá žádné zásadní obchody se státem, tohle jsou všechno naprosté nesmysly.
Budete hnutí svého šéfa volit?
No jasně, já určitě. Předpokládám, že ho bude volit i celé představenstvo a doufám, že i většina našich zaměstnanců. Jsme loajální. Vím, že když se Andrej Babiš, který mne zaměstnává, rozhodne něco tak zásadního řešit, tak je to dobré i pro mne. Já mu rozumím. Tady v Agrofertu nepustím ani frfník nazmar, a mám se koukat na to, jak se se s penězi z našich vlastních daní plýtvá, jak se neúčelně utrácejí a rozkrádají?! Já jsem pro, aby se stát řídil stejně jako Agrofert!
Kdy vám naposledy připadalo Babišovo rozhodnutí nesmyslné?
Dlouho mi nechtělo docvaknout, proč kupoval vydavatelství Mafra.
Pro politika je vlastnictví dvou velkých deníků výhoda, ne? Aspoň tak jeho vstupu do mediální branže většina lidí rozumí. S vertikálně propojeným výrobním řetězcem Agrofertu to přece nemá nic společného.
Jistě, je to netypický článek. Ale má to logiku, když si uvědomíte, že vlastníme týdeník 5+2. Ten se dá do Mafry začlenit, v ní může začít vydělávat.
Už založení bezplatného týdeníku ale bylo překvapivé. Babiš mediálnímu trhu zjevně moc nerozumí, vaše nová divize Agrofert Media taky loni prodělala 76 milionů korun a už po pár měsících jste v ní museli dělat dost zásadní změny. Těžko věřit, když Babiš říká, že vnímá média jako normální finanční investici a nejde mu spíš o ovlivňování veřejného mínění.
Ale ten týdeník není v Agrofertu tak nelogický. Je to nosič informací, prostor pro inzerci, kterou by naše mlékárny a pekárny stejně někde platily. Takhle můžeme naopak my inkasovat navíc peníze za inzerci od jiných firem. Bereme to jako normální byznys.
V týdeníku 5+2 je ale vidět hlavně inzerce firem Agrofertu, nevěřím, že vám nese podstatnější příjmy od jiných zadavatelů reklamy.
To se letos mění, zlepšuje se to. Dneska už je v 5+2 tak šedesát procent naší inzerce, čtyřicet procent od zákazníků mimo skupinu. Máme plán, že do roku 2015 budou ty noviny na nule a inzerce ze skupiny bude tvořit méně než polovinu jejich inzertních příjmů. Ale je fakt, že týdeník těžko bude dobře fungovat jen sám o sobě. Když budeme tvořit synergie s dalšími produkty Mafry, bude to všechno jednodušší, můžeme se snáz posunout k zisku. Prostě, na média se díváme jako na normální byznys, chceme, aby normálně vydělávala.
Agrofert zatím Mafru nepřevzal, přestože mu koupi už před několika týdny schválil antimonopolní úřad. Proč váháte? Nedopadne to tak, že když pan Babiš neuspěje ve volbách, vzdá politiku, vrátí se k byznysu a Mafru pak kvůli nějaké zámince vrátí dosavadním německým majitelům?
Příprava na završení koupě se chýlí ke konci, zatím na tom dělá náš akviziční tým, takže ten proces detailně neznám. Ale určitě ho dokončíme. Usilovali jsme dost dlouho o řadu jiných akvizic z oboru, hodně se o médiích učíme, máme na trhu jasný cíl. A není to jediný obor, který vybočuje z hlavních segmentů Agrofertu. Děláme přece také realitní byznys, máme restaurace…