Ostrava – Leteckou opravnu Job Air Technic (JAT) z Mošnova na Novojičínsku poslal v pondělí definitivně do konkurzu Krajský soud v Ostravě. Soudce Petr Budín dal hned v několika bodech za pravdu České spořitelně, která má za JAT pohledávku ve výši 491 milionů korun. Ředitel a spolumajitel JAT Daniel Barč řekl, že s rozhodnutím nesouhlasí a že se firma proti rozhodnutí odvolá.
Ukončil tak mnohaměsíční snahu JAT, který byl v úpadku od března loňského roku s celkovou výší pohledávek bezmála 900 milionů korun, o reorganizaci.
V poslední době byla firma bez zakázek, podle ředitele a spolumajitele Daniela Barče majitelé letadel čekali, zda soud schválí reorganizační plán. Dvě stovky zaměstnanců nechodí od půlky června do práce, jsou doma se 60 procenty mzdy. Firmu měl zachránit vstup kyperské firmy Berinda Holdings Limited, za níž stojí ruský investor a jež měla získat stoprocentní podíl.
Reorganizace neprošla
Podle soudu dlužník nesplnil podmínky pro schválení reorganizačního plánu. Státní zástupce navíc po zvážení a vyslechnutí všech argumentů došel k závěru, že v případě schválení reorganizačního plánu obdrží věřitelé JAT jednoznačně vyšší plnění než při vyhlášení konkurzu, který by naopak znamenal ukončení provozu letecké opravny.
"Ukončení provozu závodu by znamenalo odchod speciálně proškolených zaměstnanců, na což vynaložilo ministerstvo práce a sociálních věcí částku 38 milionů korun," upozornil státní zástupce Hradišťan. Odchod specialistů, kterých je v Ostravě nedostatek, by v takové chvíli podle něj definitivně utnul provoz podniku. Stanovisko státního zástupce sdílel i jeden ze dvou největších věřitelů, Česká exportní banka s pohledávkou ve výši 330 milionů korun.
Proti schválení reorganizačního plánu do poslední chvíle vystupovali aktivně dva další věřitelé – vedle České spořitelny také Vítkovice.
Definitivní konec?
Insolvenční správce Jiří Zrůstek chce ještě na tento týden svolat věřitelský výbor JAT. Měl by rozhodnout, zda se podaří ve spolupráci s věřiteli zajistit další provoz podniku, nebo zda definitivně skončí.
Opravna byla původně součástí leteckého holdingu CCG ostravského podnikatele Daneše Zátorského. Ten už v ní ale nepůsobí. Od počátku podnik fungoval díky státním dotacím, dostal jich přes 360 milionů korun. Dotace se ale postupně snižovaly a firma se následně dostala do problémů.
Insolvenční řízení s firmou bylo ale zahájeno paradoxně až v době, kdy firma poprvé začala pracovat na plnou kapacitu. Stalo se tak díky tomu, že uzavřela smlouvu s ruskou společností Aeroflot a stala se jejím jediným smluvním partnerem pro servis a opravy letadel Airbus 320 mimo území bývalého Sovětského svazu.