Místo lidí zaměstnáme roboty. Přibývá firem, které řeší nedostatek pracovních sil

ČTK ČTK
10. 4. 2017 12:15
Firmy hledají způsoby, jak nalákat nové zaměstnance a zároveň si nenechat odlákat stávající. Přibývá mimo jiné firem, které se kvůli nedostatku zaměstnanců stále více zajímají o robotiku.
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: David Kohout

Praha - V Česku přibývá firem, které se kvůli nedostatku zaměstnanců stále více zajímají o robotiku, tedy snahu nahradit lidi stroji. Loni do robotiky investovala polovina podniků, letos jich tak hodlá učinit 91 procent. Vyplynulo to z průzkumu poradenské společnosti PwC ČR.

Sílí také snaha o vytváření pracovních týmů složených z různých typů lidí, ať už věkově, národnostně či názorově. Počet firem, pro které je prioritou v řešení nedostatku pracovních sil vytváření rozmanitých pracovních skupin, se zvýšil z loňských 50 procent na 87 procent.

Podle průzkumu chce v letošním roce v ČR přibrat nové zaměstnance 59 procent firem a zhruba čtvrtina hodlá zachovat jejich stávají počet. Pětadevadesát procent ředitelů společností se ale obává, že na pracovním trhu není dostatek lidí pro jejich záměry.

Podle údajů Úřadu práce bylo v březnu bez práce 356 112 lidí, což je nejnižší březnová hodnota od roku 2008. Míra nezaměstnanosti klesla na 4,8 procenta z únorových 5,1 procenta Podle analytiků má nezaměstnanost klesat i v dalších měsících, přičemž nejníže se zřejmě dostane v červnu, a to ke čtyřem procentům. Volných pracovních míst přibylo na 150 917

Firmy proto hledají způsoby, jak nalákat nové zaměstnance a zároveň si nenechat odlákat stávající. Podle PwC proto 98 procent podniků letos investovat do dobrého jména firmy, loni jich bylo 75 procent. Počet společností, které chtějí získat nové zaměstnance prostřednictvím spolupráce se školami, se meziročně zvýšil z 69 procent na 97 procent. Stálicí mezi investičními prioritami v oblasti lidských zdrojů jsou výdaje na udržení stávajících zaměstnanců, se kterými počítá 92 procent českých podniků oproti loňským 83 procentům.

"Příznivá firemní kultura, atraktivní pracovní prostředí, možnost rozvoje a kvalitní zpětná vazba se stávají nutností. A zaměstnanci se teprve ptají, co dostávají nad tento rámec. Navíc je třeba uřídit střet několika generací a nově i národností na pracovišti a přizpůsobit tomu i systém benefitů i komunikace," říká Andrea Linhartová Palánová z PwC.

Podle ní firmám chybí lidé napříč všemi obory, zejména kritická situace je ale mezi technicky a technologicky vzdělanými pracovníky a IT odborníky.

 

Právě se děje

Další zprávy