Místní potraviny a odpovědnost, to je recept na titul

Pavlína Kalousová
31. 7. 2012 20:10
Regionálním obchodníkem roku se stane ten, který je odpovědný a má produkty zpoza rohu
Obliba regionálních produktů stoupá. Stále víc spotřebitelů považuje za nesmysl, aby k nám základní potraviny putovaly přes půl světa.
Obliba regionálních produktů stoupá. Stále víc spotřebitelů považuje za nesmysl, aby k nám základní potraviny putovaly přes půl světa. | Foto: Jan Langer

Až do 10. září mají obchodníci možnost ucházet se o nový titul Regionální obchodník roku. Mohou ho získat v rámci soutěže TOP Odpovědná firma.

Kvalita a původ potravin jsou jedním z nejdiskutovanějších témat poslední doby a poptávka po místních, českých potravinách stále roste. Například produkty označené značkou Regionální potravina jsou stále úspěšnější nejen u farmářů, ale i u spotřebitelů. Už i průměrnému uvědomělejšímu spotřebiteli začíná totiž vrtat hlavou, proč je nutné, aby k němu potraviny běžné spotřeby cestovaly přes půl světa.

Čím dál víc lidí se ohlíží po lokálnějších potravinách a výrobcích. Mnohdy bývají takovéto pohnutky čistě racionální. Bližší zdroj, čerstvější zboží. A i k nám dorazil trend místních trhů a prodejců a produktů z konkrétního místa a regionu. A nakonec větší obchodníci i spotřebitelé potřebují kvalitní potraviny s příběhem. Tak, jak tomu bylo od nepaměti.

Jak může být obchodník odpovědný

Odpovědný přístup ke společnosti, místní komunitě, životnímu prostředí, lidským zdrojům, klientům a dodavatelům se stává jedním z ústředních témat všech moderních firem. Bez ohledu na velikost a předmět podnikání všechny firmy stále více řeší podobné problémy - potřebují mít dobrou reputaci, najímat a motivovat kvalitní zaměstnance, potřebují budovat důvěru se zákazníky, mít dobré vztahy s dodavateli či snižovat své náklady.

Navíc v situaci, kdy se zvyšuje poptávka po lokálních potravinách s jasným označením původu, vnímáme odpovědnost podnikání jako příležitost k posílení konkurenceschopnosti, zefektivnění procesů, získání nových zákazníků, posílení pozice na trhu a vybudování oboustranně výhodného vztahu s okolím podniku.

Nejen individuální zákazníci se totiž stále více zajímají o kvalitu a původ produktů, které kupují. Velkou roli zde hrají i další stakeholdeři, kteří sledují, jak prodejce vybírá své dodavatele při respektování etických, environmentálních i sociálních kritérií, a to napříč celým řetězcem.

Příklady táhnou?

Nejodpovědnější firmou Velké Británie pro tento rok je obchodní řetězec Marks & Spencer. Za to, že již řadu let realizuje svou strategii udržitelného rozvoje a odpovědného přístupu. Strategii pod názvem Plán A firma transparentně zveřejnila a každoročně reportuje své úspěchy či neúspěchy. Nevěříte?

Firma má například 100% ryb z udržitelného rybolovu, všechna káva a podobné produkty mají fairtrade původ a do roku 2012 chce být MS uhlíkově neutrální. Důležitým aspektem v odpovědném přístupu je samozřejmě spolupráce s místními farmáři a producenty. Mléko nakupují od Marka Robinse a spřátelených farem, kuřata a vejce z volného chovu. Všechny potraviny mají svůj konkrétní původ. Firma navíc podporuje další farmáře prostřednictvím neziskové organizace.

Aspekty odpovědného přístupu v praxi některých obchodníků máme i už i v České republice. O tom, jaké budou, se chceme přesvědčit v letošním pilotním ročníku v ocenění pro Regionálního obchodníka roku.

Cena udělovaná pod záštitou ministra zemědělství Petra Bendla je určena pro odpovědné prodejce, kteří systematicky rozvíjejí své podnikání směrem k dlouhodobé udržitelnosti s důrazem na podporu regionu/místa, kde působí. Tyto firmy sledují dopady své činnosti na místní ekonomiku, region, společnost i životní prostředí. Hlavní důraz bude kladen na poměr zastoupení lokálních a regionálních dodavatelů a regionálních potravin.

„Říká se, že český zákazník je citlivý na cenu, naše průzkumy ale ukazují, že alespoň co se týče potravin, zajímá ho také kvalita a původ nabízeného zboží. Vedle akčních nabídek také sleduje, jak se společnost chová ke svým zákazníkům, zaměstnancům i ke svému okolí. Věřím, že dobrými příklady pomůžeme zvyšovat nároky na maloobchodní kulturu," poznamenává ministr Petr Bendl.

Britská inspirace: The John Lewis Partnership

The John Lewis Partnership je inspirativní způsob úspěšného podnikání, který je založen na partnerství a jasných etických principech. Obchody John Lewis po celé Británii jsou vlastněny 81 tisíci stálých zaměstnanců, kteří jsou zároveň obchodními partnery. John Lewis provozuje 35 obchodů pod svojí značkou, 274 supermarketů Waitrose, on-line obchod, výrobní jednotku a farmu. Celá firma má roční obrat ve výši 8,7 miliardy liber a zisk se dělí mezi obchodní partnery, tedy zaměstnance.

John Spedan Lewis předal „Partnership" svým zaměstnancům v roce 1929 s jasným cílem provázat spokojenost a štěstí svých zaměstnanců s úspěšností celé firmy. Vytvořil tak partnerský systém, jehož správa a řízení je upraveno ve firemní Ústavě. Ta upravuje systém, který zaručuje jak komerční úspěch firmy, tak demokratický princip zapojení všech partnerů do firmy, kterou spoluvlastní.

Například v loňském si mezi sebe Partneři rozdělili 194 milionů liber zisku. Peníze, které v jiných firmách jdou akcionářům. Férový přístup aplikují i na své dodavatele a platí jim včas. Pro producenty mléka například Waitrose garantuje cenu nad běžné standardy na trhu, producentům prasat do ceny kalkulují i vícenáklady spojené s udržitelnou produkcí.

Firemní nadace dostává od firmy procenta ze zisku a podporuje lokální projekty, o kterých spolurozhodují přímo farmáři a malí producenti. Pro ostatní nepotravinové zboží preferují britské producenty a některé spoluvlastní. Například postupně nahradili producenta vlny do matrací z Nového Zélandu producentem z Yorkshiru. A od letošního roku informují o původu potravin a zboží své zákazníky dokonce i na účtenkách.

 

Právě se děje

Další zprávy