reklama
 
 

Češi se stále nebojí utrácet. Tržby v obchodech rostou však už pomaleji, sílí e-shopy

Aktualizováno 5. 11. 2018 11:33
Foto: Shutterstock
Maloobchodní tržby bez prodejů aut letos v září opět zpomalily meziroční růst, a to na 1,4 procenta ze srpnových 4,2 procenta. Nejvíce k růstu jako již tradičně přispěly tržby e-shopů.

Po očištění o sezonní vlivy, jako je třeba rozdílný počet pracovních dní, tržby stouply o 2,5 procenta. Za třetí čtvrtletí tržby meziročně stouply o 3,7 procenta. Vyplývá to z údajů, které v pondělí zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).

Nejvýraznější růst zaznamenal v září jako obvykle segment internetových obchodů a zásilkových služeb, kde tržby stouply oproti předchozímu roku o 16,7 procenta. Vzrostly také třeba o 9,3 procenta tržby za prodej počítačového a komunikačního zařízení. Naopak například tržby za prodej oděvů a obuvi klesly o 3,7 procenta.

"K růstu tržeb znatelně přispívá nepotravinářský segment, což značí, že Češi jsou ochotni utrácet za zboží, které nutně nepotřebují. Znatelně rostou tržby internetovým obchodům a Češi také neváhají ve velkém utrácet za elektroniku. To svědčí o tom, že se v dohledné době příliš neobávají zhoršení své finanční situace a už vůbec ne například vyhazovu. Napjatá situace na trhu práce jim nahrává a upevňuje jejich spotřebitelské sebevědomí," říká hlavní ekonom Czech fund Lukáš Kovanda

"Tržby prodejen oděvů a obuvi byly ovlivněny jednak vysokou loňskou srovnávací základnou a také počasím. Zatímco loni v září již probíhaly letní výprodeje a nakupovalo se podzimní oblečení, letošní teplé počasí spotřebitele k těmto nákupům nelákalo," sdělila ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ Marie Boušková. Tržby za prodej a opravy motorových vozidel klesly meziročně bez očištění o sezonní vlivy o 9,7 procenta.

Za celé třetí čtvrtletí letošního roku se tržby v maloobchodě kromě prodeje aut zvýšily meziročně o 3,7 procenta. Tržby za prodej a opravy motorových vozidel se snížily bez očištění o kalendářní vlivy o 0,9 procenta.

V září tržby v maloobchodě kromě prodeje motorových vozidel stouply také meziměsíčně. Růst po očištění o kalendářní vlivy činil 0,6 procenta.

autoři: ČTK, Ekonomika | 5. 11. 2018 9:33

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama