reklama
 
 

E-shopy s jídlem měly o státním svátku žně. Zavřené obchody jim přivádějí zákazníky

31. 10. 2018 12:07
Počet nových zákazníků vzrostl e-shopu Rohlik.cz na 28. října o více než 50 procent oproti běžnému dni. Zvýšený zájem o rozvoz o posledním víkendu zaznamenal i Košík.cz. Kromě zavřených obchodů k růstu tržeb přispělo i špatné počasí.

Praha - Státní svátky, během kterých musí být velké obchody v Česku zavřené, výrazně přispívají k růstu tržeb internetových obchodů s potravinami. Na poslední svátek 28. října dosáhl například Rohlik.cz rekordních prodejů. Podle Hospodářské komory ČR má zákon negativní dopad hlavně na prodejce nepotravinářského zboží.

Počet nových zákazníků vzrostl e-shopu Rohlik.cz v tento svátek o více než 50 procent oproti běžnému dni. O svátečním víkendu padl rekordní počet objednávek - více než 20 000. Kromě zavřených obchodů k tomu přispělo i špatné počasí. "Příjemně nás překvapilo, jak velká poptávka byla o tomto víkendu, kdy jsme slavili sto let od založení republiky," uvedl dnes pro marketingový ředitel Rohlik.cz Rostislav Brzobohatý.

Největší zájem v internetovém supermarketu je většinou o maso, ryby, ovoce a
zeleninu nebo čerstvé pečivo. Během posledního říjnového víkendu zákazníci navíc v e-shopu Rohlíku začali nakupovat sladkosti na Mikuláše, dárky a zásoby na Vánoce.

Zájem o rozvoz e-shopu Košík.cz narostl o posledním víkendu o desítky procent. "Obecně platí, že nám svátky se zavřenými supermarkety přinesou nové zákazníky, kteří u nás nakupují poprvé - a to napříč celou republikou, Praha není v krajském srovnání žádná výjimka," potvrdil šéf Košík.cz Tomáš Jeřábek.

"Ze zákazu prodeje v kamenných prodejnách pravidelně profitujeme. K posílení prodejů o svátcích dochází nejčastěji v neděli, tedy po návratu lidí z dovolených a výletů. Zvýšila se také průměrná hodnota objednávky," řekla mluvčí Kasa.cz Andrea Jankovcová. Během posledního svátku 28. října stouply tržby obchodu meziročně o deset procent.

Hospodářská komora už delší dobu upozorňuje, že by stát neměl rozhodovat o tom, kdo může a nemůže o svátcích podnikat nebo kdy a kam mají lidé chodit nakupovat. "Co se týká dopadů na obchodníky, nejsou tolik dramatické na kamenné obchody s potravinami. Daleko větší dopady má ale zákon na nepotravináře, protože celá řada i zboží dlouhodobější spotřeby, móda, obuv, elektro, se nakupují při příležitostných nákupech v obchodních centrech," uvedl mluvčí Miroslav Diro. Zákon tak podle komory tvrdě dopadl i na řadu menších obchodů a restaurací, kterých se regulace týkat neměla. Některá obchodní centra totiž zůstávají o svátcích raději zavřená.

K návrhu poslanců TOP 09, kteří chtějí zrušit zákon zakazující prodej v obchodech o vybraných svátcích, zaujala vláda na začátku října neutrální postoj, a norma tak míří do Sněmovny. TOP 09 chce zrušit zákon zakazující prodej v maloobchodě a velkoobchodě o vybraných svátcích a zdůvodňuje to například tím, že zákon je v českém právním řádu nadbytečný, neboť neřeší žádnou palčivou společenskou či ekonomickou otázku.

Odboráři v maloobchodu tento týden spustili proti návrhu kampaň Neberte nám svátky a chtějí naopak rozšířit zákaz prodeje na všechny státní svátky. Odbory tvrdí, že zákon o prodejní době v obchodech se osvědčil, zákazníci si rychle zvykli a zaměstnanci zejména řetězců jsou velmi spokojení. Podle poslanců TOP 09 ale praxe ukázala, že mnoho zaměstnavatelů využívá zákazu prodeje k různým inventurám, takže zaměstnanci musí i přes zákaz prodeje strávit státní svátek v zaměstnání.

Na konci roku 2016 také podala skupina senátorů k Ústavnímu soudu návrh na zrušení zákona o prodejní době v maloobchodě a velkoobchodě. Soud o návrhu ještě nerozhodl.

Velké obchody musí mít podle platného zákona zavřeno na Nový rok, Velikonoční pondělí, 8. května, 28. září, 28. října, 25. a 26. prosince. Na Štědrý den smějí mít otevřeno do 12:00. Zákaz se nevztahuje na obchody s prodejní plochou do 200 metrů čtverečních, lékárny, čerpací stanice, obchody na letištích nebo nádražích nebo na prodejny v nemocnicích.

autoři: ČTK, Ekonomika | 31. 10. 2018 12:07

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama