reklama
 
 

Levnější energie? Lidé si zablokovali změnu dodavatele

9. 1. 2014 5:55
Počet lidí, kteří loni přešli ke konkurenci, klesl o pětinu. Může za to i časový závazek.

Praha - Pro změnu dodavatele elektřiny nebo zemního plynu se loni rozhodlo 671 721 odběratelů, což je o téměř pětinu méně než v letech 2012 a 2011.

U elektřiny přešlo loni ke konkurenci 374 440 odběratelů, zatímco předloni 473 128 lidí. U plynu se pak počet změn snížil o téměř 15 procent na 297 281.

Vyplývá to z údajů operátora trhu OTE.

Klesající čísla jsou mimo jiné i důsledkem toho, že možnost změnit dodavatele elektřiny nebo plynu má v Česku čím dál tím méně lidí. Důvodem jsou minimálně dvouleté smlouvy s energetickými firmami, ze kterých se nelze vyvázat.

„Rozhodujícím faktorem pro pokles změn dodavatele jsou zřejmě termínované smlouvy," říká jednatel poradenské společnosti ENA Jiří Gavor.

„Velký počet domácností i firem podepsal při první změně dodavatele v minulých letech smlouvu s platností na dva a více let. Smlouvy se často automaticky prodlužují na stejnou dobu, pokud se ve správné době nepodá výpověď," upozorňuje jednatelka portálu srovnejenergie.cz Kateřina Vaňková.

Podle analytika kalkulátoru cen společnosti TZB-info Jana Schindlera se počet zákazníků, kteří mají s dodavateli uzavřenou smlouvu na dobu neurčitou a mohou tedy dodavatele změnit kdykoli, snižuje každý měsíc asi o desetinu.

Konec podomních prodejů

Dalším důvodem, proč lidé přestávají v takové míře měnit dodavatele energií, mohou být také jejich špatné zkušenosti s některými alternativními dodavateli energií z předchozích let. 

„Tato nedůvěra se projevuje především tím, že potenciální zákazníci jsou opatrnější a odmítají komunikovat s prodejci," vysvětluje Schindler.

Neblahé zkušenosti zákazníků tak postupně utlumují podomní prodeje. "Éra podomních prodejců skutečně dohasíná," potvrzuje Jiří Gavor. Kvůli praktikám řady těchto prodejců se mnoho radnic rozhodlo tuto formu nabídky zboží a služeb zakázat, nyní jde asi o sedmdesát měst a obcí, z větších měst například Brno nebo Liberec.

Fenoménem začínají být spíše elektronické aukce, zákazníci slyší také například na reklamy v médiích.

Podle odborníků se počet změn dodavatele energií sníží i v letošním roce. "Vzhledem k situaci na energetických burzách a vývoji kurzu koruny navíc očekávám, že někteří malí obchodníci skončí a jejich zákazníky si rozeberou etablované silné společnosti. Nadále ale zůstane silná konkurence a lidé si budou moci vybrat mezi řadou srovnatelných nabídek," uzavírá Gavor.

autor: Kateřina Vokurková | 9. 1. 2014 5:55

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama