Seattle/Praha - V americké síti Starbucks můžete nyní posedět nebo si dojít na toaletu, přestože si nic neobjednáte. Kavárenský řetězec mění pravidla pro všechny své provozovny v USA v reakci na dubnový incident ve Filadelfii - obsluha kavárny tam zavolala policii na dvojici černochů, kteří zde čekali na svého kamaráda a chtěli přitom použít toaletu.
Část zákroku policie ve Filadelfii:
Nově platí, že pokud host dodržuje několik základních pravidel, může využít kavárnu, venkovní posezení i toaletu bez nutnosti si cokoliv objednat. Starbucks na svém webu uvedl, že hosté musí užívat prostory "v souladu s jejich určením", brát ohledy na ostatní, komunikovat s respektem k ostatním a chovat se zodpovědně.
Jestliže návštěvník tato pravidla nedodržuje, měli by se zaměstnanci řídit speciálním návodem pro podobné situace. V nejhorším případě - pokud jde o bezprostřední nebezpečí nebo ohrožení bezpečnosti obsluhy či zákazníků - by měli zaměstnanci volat policii na čísle 911. Důsledkem může být i zákaz vstupu pro konkrétního člověka.
"STARBUMS - Where it is FREE to PEE" #Starbucks #Homeless #LiberalThink" pic.twitter.com/0VsRpGAEML
— Left Coast Patriot (@bruceoja) May 21, 2018
Ze změny pravidel mají někteří zákazníci obavu. Kritici tvrdí, že se v kavárnách budou scházet bezdomovci, drogově závislí lidé nebo teenageři hledající jen místo k sezení.
Po incidentu ve Filadelfii uspořádá kavárenský gigant povinné školení pro všech 175 tisíc amerických zaměstnanců zaměřené proti diskriminaci zákazníků. Kvůli tomu 29. května odpoledne zavře všechny provozovny a kanceláře v USA.
Do českých poboček Starbucksu zatím nařízení o "neomezeném pobytu v kavárně" nedorazilo. Kateřina Kubíčková, která Starbucks mediálně zastupuje, odkázala jen na oficiální tiskovou zprávu, v níž se hovoří o provozovnách v USA.
V kavárnách konkurenční sítě CrossCafe řeší situaci, kdy zákazník pouze využívá prostor podniku a nic nekonzumuje, manažer pobočky, vysvětlila mluvčí řetězce Kateřina Šlapáková.
Monitorovat, kteří z návštěvníků jsou platící, je takřka nemožné, říká mluvčí sítě McDonald´s pro Českou republiku Zuzana Svobodová. "Pokud neobtěžuje platící zákazníky, tak situaci, kdy si návštěvník nic neobjedná, neřešíme," dodává.