Bratislava - Slovenský parlament dnes odmítl uvolnit podmínky pro vstup autobusových dopravců na trh. Jednodušší pravidla udělování licencí na provozování autobusových linek navrhovala opozice v reakci na potíže českého dopravce RegioJet se získáním povolení na provozování spojů mezi Bratislavou a Banskou Bystricí na středním Slovensku.
Dopravci na Slovensku musejí v současnosti získat licenci na běžnou autobusovou linku i v případě, že ji hodlají provozovat na vlastní komerční riziko. K žádosti se vyjadřují dotčené kraje, které mohou nové linky zablokovat.
Opoziční poslanci navrhovali, aby samosprávní kraje byly povinny udělit povolení po splnění stanovených podmínek a již nemohly subjektivně rozhodovat o vstupu nových dopravců na trh. Opozice předložila hned tři návrhy novely příslušného zákona, žádnou z nich ale poslanci vládních sociálních demokratů premiéra Roberta Fica při hlasování nepodpořili. "Podnikatelé v silniční dopravě budou nadále odkázáni na svévoli úředníků," řekl poslanec opoziční strany Svoboda a solidarita Ľubomír Galko.
"Vítám jakoukoliv legislativní snahu o změnu zákona tak, aby podnikání na Slovensku bylo transparentní. Je škoda, že zákon podpořen nebyl. Alespoň v případě klientelismu je tady ta výše neúměrně vyšší než v České republice," doplnil majitel RegioJetu Radim Jančura.
Souboj s kraji
Právě RegioJet z české skupiny Student Agency narazil na Slovensku na potíže se získáním povolení provozovat vnitrostátní autobusovou linku. Společnost chtěla nedotované spoje z Bratislavy přes Nitru do Banské Bystrice původně spustit už loni na podzim. Už během posuzování žádosti o získání příslušného povolení se majitel RegioJetu dostal do sporu také s Bratislavským krajem. Podnikatel kromě jiného tvrdil, že úřad postupoval v řízení protizákonně, když licenci nevydal až na základě dodatečného zamítavého stanoviska Nitranského kraje. Proti nové lince se dříve postavilo město Nitra.
Vůči zamítavému rozhodnutí Bratislavského kraje se RegioJet odvolal na slovenské ministerstvo dopravy, které dalo dopravci za pravdu. RegioJet mezitím ale získal licenci na zmiňovanou linku od Banskobystrického kraje a pravidelnou autobusovou dopravu mezi Bratislavou a Banskou Bystricí zahájil minulý týden.
Do podobného sporu se RegioJet dostal i se samosprávou na východním Slovensku. Dopravce nakonec ustoupil a jednu z autobusových linek, kterou plánoval vozit cestující ke svým dálkovým vlakům, nakonec nezavede.
RegioJet na Slovensku kromě nové autobusové linky provozuje na vlastní komerční riziko vlakovou dopravu z Bratislavy do Košic na východním Slovensku a také vlaky z Prahy do Košic. Kromě toho zajišťuje státem dotovaný provoz osobních vlaků na regionální trati z Bratislavy do Komárna na jihu země.
Cestování zdarma? Největší korupčník
Podnikání RegioJetu v oblasti dálkové vlakové dopravy na Slovensku ovlivnilo dřívější rozhodnutí Ficovy vlády ohledně bezplatného cestování dětí, studentů a seniorů ve většině vlaků. I z tohoto důvodu Jančura opakovaně označil Fica "největším korupčníkem, protože používá volební korupci".
Cestování zdarma pro zmiňované kategorie cestujících, které stát dopravcům kompenzuje, se ale nevztahuje na vlaky RegioJetu mezi Bratislavou a Košicemi ani na vlaky vyšší kategorie InterCity, které na této trase provozuje státní dopravce ZSSK. Bezplatné cestování ve vlacích je jedním z balíku opatření, kterými chce levicová vláda zvýšit životní úroveň obyvatel.