Česko je autobusová velmoc. Bývalá Karosa jede naplno

Radek Pecák Radek Pecák
4. 6. 2014 6:25
Hlavním výrobním programem Iveco Czech Republic je řada Crossway, autobusy určené hlavně pro příměstskou dopravu. Firma zvažuje rozšíření továrny.
Foto: Radek Pecák

Vysoké Mýto – Jedenáct nových autobusů denně vyjede ze závodu společnosti Iveco Czech Republic ve Vysokém Mýtě, léta známém jako Karosa. Produkce se drží na stejné úrovni jako loňský rok, který se nakonec stal rekordním v novodobé historii firmy s bilancí 3165 vozidel.

Loni se přitom největší evropská továrna na výrobu autobusů dostala téměř na svůj limit výroby, což je patnáct autobusů za den. Pomohly k tomu hlavně vyšší objednávky vozů splňující končící emisní normu Euro 5.

"Největší vlnu objednávek očekáváme – jako každý rok – během druhého a třetího čtvrtletí,“ říká ředitel společnosti Pavel Pachovský. Celkový roční výsledek si zatím netroufá odhadnout, ale určitě neskončí propadákem.

Pavel Pachovský je v čele továrny Iveco Vysoké Mýto.
Pavel Pachovský je v čele továrny Iveco Vysoké Mýto. | Foto: Iveco

"V současnosti rozpracováváme rozvojové plány výrobního závodu, konkrétní však zatím být nemůžeme,“ říká Pachovský k nárůstu výroby. Řada investic, které se ovšem týkaly především strojního vybavení, se uskutečnila již vloni v souvislosti se začátkem výroby autobusů splňujících normu Euro VI.

Vedení skupiny CNH Industrial, do níž nyní Iveco Bus patří, chystá pro závod ve Vysokém Mýtě další nové produkty. Jiří Vaněk, ředitel Iveco Product Development & Engineering Bus, který je zodpovědný za vývoj všech autobusů Iveco, sice nechce prozradit podrobnosti, z neoficiálních informací ovšem vyplývá, že se připravuje výroba nových typů s větší i menší kapacitou cestujících než dosud.

Jiří Vaněk je zodpovědný za technický vývoj všech autobusů Iveco, tedy nejen těch, které vznikají ve Vysokém Mýtě.
Jiří Vaněk je zodpovědný za technický vývoj všech autobusů Iveco, tedy nejen těch, které vznikají ve Vysokém Mýtě. | Foto: Iveco

Ve vývoji jsou rovněž vozidla umožňující jízdu na stlačený zemní plyn a splňující novou emisní normu Euro VI.

Desítky vývojářů

Jen ve vývojovém oddělení ve Vysokém Mýtě je podle Vaňka zaměstnáno 85 lidí, v celé autobusové divizi Iveca se na vývoji podílí zhruba 250 pracovníků. "Ovšem kooperujeme i s odborníky, kteří vyvíjejí nákladní vozidla Iveco. Například světlomety, sloupky řízení, hlavní části motorů a další díly se montují i do tahačů a dalších vozů Iveco,“ uvádí Vaněk.

Pracovníci vývoje ve Vysokém Mýtě mají mimo jiné na starosti také konstrukční úpravy v souvislosti se specifickými přáními jednotlivých zákazníků, jejichž požadavky se stále zvyšují. Například odborová organizace jednoho dopravce v západní Evropě si nechala na základě svých předem definovaných požadavků vyrobit maketu celé přední části autobusu včetně pracoviště řidiče. Definitivní verze se mohla začít vyrábět až po zapracování úprav z první verze makety.

"Takové požadavky jsme ovšem schopni plnit pouze v případě velké objednávky, jinak se dělají většinou jen menší úpravy nabízených školních, městských a meziměstských autobusů v celé škále nabízených délek,“ dodává Vaněk.

Do konstrukce se zasahuje i kvůli požadavkům na elektrickou a elektronickou výbavu vozů. V autobusech postupně - i kvůli přísnější legislativě ohledně bezpečnosti cestujících – přibývají senzory, řídicí jednotky i další díly. Přibývá také objednávek většího počtu komfortních prvků. "Například klimatizaci už má přibližně padesát procent všech našich nových vozidel," upřesňuje Pachovský.

Polovina dílů je z tuzemska

Zhruba padesát procent dílů montovaných do autobusů společnosti Iveco vyrábějí tuzemští dodavatelé. "Ve finančním vyjádření je to ovšem jen zhruba 35 až 40 procent, protože například vhodné motory, nápravy a převodovky, což jsou současně i velmi nákladné díly, žádná z tuzemských továren nenabízí,“ vysvětluje Pachovský.

Hlavním výrobním programem Iveco Czech Republic je v současnosti řada Crossway, tedy autobusy určené hlavně pro příměstskou dopravu a dopravu cestujících na kratších meziměstských spojích. Stoupá rovněž zájem o příbuzný model Crossway Low Entry se sníženou podlahou v přední polovině vozidla. Od loňska firma nabízí rovněž zcela nový typ autobusu pro městskou hromadnou dopravu s názvem Urbanway.

Více než devadesát procent produkce směřuje do ciziny. Mezi největší exportní trhy patří Francie, Itálie, Německo, Slovensko a Norsko. V Česku v poslední době dodala společnost autobusy například Vězeňské službě a chce se více prosadit i do vozových parků jednotlivých dopravců. "Účastníme se všech vypisovaných soutěží a doufáme, že budeme úspěšnější než dosud,“ říká generální ředitel Pavel Pachovský.

Mezi hlavní konkurenty autobusů z Vysokého Mýta patří výrobky další tuzemské firmy SOR Libchavy, dále polský Solaris či německý Mercedes.

Roční tržby firmy dosáhly v loňském roce 13,3 miliardy korun, což je o pětinu více než v předchozím roce. Zisk po zdanění stoupl na 1,04 miliardy korun z předchozích 951 milionů. Firma nyní zaměstnává téměř 2000 kmenových a zhruba 600 agenturních pracovníků.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 1 hodinou

PSG bez Messiho vyhrál opět v nastavení

Fotbalisté Paris Saint-Germain v 7. kole francouzské ligy porazili poslední Mety 2:1. O výhře suverénního lídra tabulky rozhodl v páté minutě nastavení svou druhou trefou v zápase Ašraf Hakimí. Lyon, soupeř pražské Sparty ve skupině Evropské ligy, otočil zásluhou letních posil duel s Troyes a zvítězil 3:1.

Pařížský celek z aktivního vstupu do zápasu vytěžil brzký gól. Zakončení Maura Icardiho z 5. minuty vykopl z brankové čáry Matthieu Udol přímo k noze Hakimího, který trefil odkrytou branku a poslal PSG do vedení. Mety srovnaly v 39. minutě, kdy se po rohovém kopu trefil Boubakar Kouyaté.

Favorizovaný celek, v jehož sestavě chyběl zraněný Lionel Messi, dlouho nemohl vstřelit rozhodující gól a zdálo se, že poprvé v ročníku ztratí. V nastaveném čase však kapitán Met Dylan Bronn dostal druhou žlutou kartu a PSG nabídnuté výhody využil. Hakimí si navedl balon na střed a střelou na zadní tyč rozhodl o těsné výhře.

Lyon výborně zvládl druhý poločas zápasu s Troyes a díky trefám letních posil z Premier League otočil z 0:1 na 3:1. Vyrovnání svým prvním gólem v novém působišti zařídil Xherdan Shaqiri a vítěznou branku vstřelil v 72. minutě obránce Emerson. Definitivní podobu výsledku dal tři minuty před koncem Lucas Paquetá.

Francouzská fotbalová liga - 7. kolo:

Lille - Remeš 2:1 (31. David, 43. André - 74. Flips z pen.), Monako - St. Etienne 3:1 (62. z pen. a 86. Ben Yedder, 28. Volland - 41. Bouanga), Montpellier - Bordeaux 3:3 (11. a 50. Germain, 71. Mollet - 19. Hwang I-čo, 30. J. E. Onana, 85. Kalu), Nantes - Brest 3:1 (27. Blas, 55. Chirivella, 58. K. Coulibaly - 67. Le Douaron), Rennes - Clermont 6:0 (55. a 57. Sulemana, 32. Martin, 36. Terrier, 64. Laborde, 77. Tait), Angers - Marseille 0:0, Lens - Štrasburk 0:1 (67. Ajorque), Lorient - Nice 1:0 (23. Monconduit), Lyon - Troyes 3:1 (48. Shaqiri, 72. Emerson, 89. Paquetá - 45. Chavalerin), Mety - Paris St. Germain 1:2 (39. Kouyaté - 5. a 90.+5 Hakimí).

Tabulka:

1. Paris St. Germain 7 7 0 0 20:7 21
2. Marseille 6 4 2 0 12:5 14
3. Angers 7 3 3 1 10:6 12
4. Lens 7 3 3 1 11:8 12
5. Lorient 7 3 3 1 8:7 12
6. Lyon 7 3 2 2 12:11 11
7. Nice 6 3 2 1 12:3 10
8. Nantes 7 3 1 3 10:7 10
9. Štrasburk 7 3 1 3 11:11 10
10. Montpellier 7 2 3 2 15:13 9
11. Clermont 7 2 3 2 10:16 9
12. Rennes 7 2 2 3 9:8 8
13. Monako 7 2 2 3 8:10 8
14. Lille 7 2 2 3 9:13 8
15. Remeš 7 1 4 2 7:8 7
16. Bordeaux 7 1 3 3 10:16 6
17. Troyes 7 1 2 4 7:11 5
18. Brest 7 0 4 3 8:14 4
19. St. Etienne 7 0 3 4 7:14 3
20. Mety 7 0 3 4 7:15 3

Poznámka: Nice byl z disciplinárních důvodů odečten 1 bod.

Aktualizováno před 2 hodinami

Libyjský maršál Haftar odstoupil dočasně z funkce, může si tím připravovat půdu pro prezidentské volby

Polní maršál Libyjské národní armády (LNA) Chalífa Haftar oznámil, že na tři měsíce odstoupí ze své funkce. Podle agentury Reuters si tak připravil půdu k možné kandidatuře v prezidentských volbách, které se mají konat v prosinci.

Haftarovy oddíly ovládají východ Libye a velkou část jižních oblastí. LNA v prohlášení uvedla, že Haftar pověřil svého náčelníka štábu, aby na tři měsíce převzal jeho povinnosti.

Vojsko maršála Haftara v minulosti bojovalo proti jednotkám libyjské armády, která stála za vládou v Tripolisu. Samotný Haftar podporoval paralelní vládu na východě země. Loni čtrnáctiměsíční boje ukončilo příměří, které také umožnilo ustavení přechodné vlády, jež má připravit prosincové volby.

Parlamentní a prezidentské volby se mají konat 24. prosince, ale jak napsala agentura AP, jejich osud je nejistý. Volební zákon, který stanoví že kandidáti na prezidenta se musejí vzdát úřadu po dobu 90 dní před volbami, vyvolal značné neshody mezi libyjskými politiky. Jeho ratifikace vedla až k odhlasování nedůvěry vládě premiéra Muhammada Dbaíby, která bude zemi do voleb řídit jako úřadující.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Fed patrně příští rok začne zvyšovat svou hlavní úrokovou sazbu

Americká centrální banka (Fed) patrně příští rok začne zvyšovat svou hlavní úrokovou sazbu. Banka to oznámila po dvoudenním zasedání svého měnového výboru. Je to dříve, než prognózovala před třemi měsíci, což agentura AP interpretuje jako známku toho, že Fed znepokojují přetrvávající vysoké inflační tlaky.

Svou klíčovou úrokovou sazbu Fed ponechal v rozpětí nula až čtvrt procenta. Šéf Fedu Jerome Powell na tiskové konferenci uvedl, že banka by mohla dokončit omezování nákupu dluhopisů do poloviny příštího roku.

Pokud se bude ekonomice dařit, začne Fed omezovat nákup dluhopisů tento rok, uvedla banka v prohlášení. Cílem nákupů dluhopisů bylo snížit úrokové sazby dlouhodobých úvěrů, aby se podpořilo půjčování a utrácení. Powell dále na tiskové konferenci uvedl, že centrální banka by mohla oznámit omezení nákupu dluhopisů už na příštím zasedání v listopadu.

Plány Fedu odrážejí přesvědčení, že se ekonomika zotavila z recese vyvolané pandemií covidu-19 natolik, že banka může brzy začít omezovat svou mimořádnou podporu. S postupným posilováním ekonomiky se také zrychlila inflace na tříleté maximum, což zvyšuje tlak na Fed, aby se měnová politika zpřísnila.

Zdroj: ČTK
Další zprávy