Praha - Ministerstvu vnitra se opět nepodařilo vysoutěžit levnější volání a datové služby pro státní úřady, což by státní kase mohlo ušetřit stovky milionů korun ročně.
Stávající dodavatelé napadli podmínky tendru, je podle nich zmatečný. Jejich konkurenti tvrdí, že jde jen o obstrukce a zdržovací taktiku, jak je na úřady nepustit.
Státní úřady platí za telekomunikační služby až o 80 procent víc, než by mohly, a každý rok tak přicházejí o desítky až stovky milionů korun.
Jejich stávající dodavatelé, velké firmy Telefónica a GTS Czech, však nemusí rapidně zlevňovat, nemají s kým soupeřit, protože ministerstvo vnitra již několik let nedokázalo zorganizovat soutěž, která by do centrálních nákupů telekomunikačních služeb naplno pustila konkurenci.
Ministerstvo vnitra obdrželo desítky připomínek k takzvanému dynamickému nákupnímu systému, který chystá, i nyní a soutěž raději opět odložilo, tentokrát na leden. Podrobně o aktuální situaci informuje server iHned.cz.
Tři příklady, že to jde
Jednotlivé státní úřady sice mají možnost se z centralizovaných nákupů telekomunikačních služeb vyvázat a jít vlastní cestou, moc se jich zatím k takovému kroku neodhodlalo.
Přitom by skutečně mohly ušetřit většinu stávajících výdajů. Ukázal to naposledy případ ministerstva financí, který v září detailně popsal deník Insider.
Zatímco ještě na začátku minulého roku ministerstvo za datové připojení úřadů, jako jsou celní či daňová správa, platilo telekomunikačním společnostem 113 milionů korun (včetně DPH), po uzavření současného výběrového řízení by koncová cena (opět včetně DPH) za celkem 348 datových přípojek měla klesnout pod 17 milionů korun, tedy zhruba na 15 procent původní ceny. Navíc spolu s podstatnou úsporou došlo i ke zkvalitnění poskytovaných služeb, když vzrostla kapacita jednotlivých přípojek.
I v tomto případě ale konečné úspoře brání námitky stávajícího dodavatele, když si Telefónica přes svou dceřinou firmu stěžuje na podmínky soutěže u antimonopolního úřadu.
Že se ale při nákupu telekomunikačních služeb vyplatí jít vlastní cestou a nečekat na ministerstvo vnitra, neukazuje jen případ ministerstva financí. Český statistický úřad vypsáním vlastní soutěže ušetřil tři čtvrtiny výdajů na telekomunikační služby a na zhruba třetinu původní ceny se zase v lednu letošního roku dostalo ministerstvo zahraničních věcí, když za volání v příštích třech letech neutratí původně nasmlouvaných šest milionů, ale s Dial Telecomem bude volat za méně než dva miliony korun.
Státní správa vydá jen za nákup datových telekomunikačních služeb (bez hlasových služeb) ročně zhruba 1,1 miliardy korun s DPH, možné roční úspory se tak pohybují kolem tři čtvrtě miliardy korun.