Zlín - Zaměstnanci gumárenského podniku Mitas dostanou přidáno. Předběžně se na tom dnes dohodli s vedením švédské skupiny Trelleborg, které Mitas patří.
"Vedení uzavřelo se zástupci pražských a zlínských odborových svazů předběžnou dohodu, ve které se obě strany shodly mimo jiné na míře růstu platů. V následujících dnech budeme ladit finální znění dohody, které by mělo být podepsáno v příštím týdnu. Jsme rádi, že se situaci podařilo vyřešit u jednacího stolu, jak jsme celou dobu v průběhu jednání věřili," prohlásil Ralph Kellenberger, vedoucí oddělení lidských zdrojů, pověřený vedením kolektivního vyjednávání za společnost Mitas.
Odbory jsou s výsledkem jednání spokojeny. "Domnívám se, že nejen zaměstnanci zlínského závodu budou s dohodou spokojeni. Dohodli jsme se, že uzavřeme smlouvu na dva roky. Platy se zvýší letos a následně v roce 2018," řekl předseda odborů ve zlínském závodě Vladislav Jandásek. Podle něj zaměstnanci dosáhli zhruba toho, co po firmě požadovali. Obě strany se dohodly, že další podrobnosti nebudou zveřejňovat.
Stávková pohotovost trvá i nadále. "Jedná se však pouze o formalitu," vysvětluje Jandásek s tím, že pohotovost skončí ve chvíli, kdy dojde k podpisu smlouvy, ve které se společnost k plošnému zvyšování mezd zaváže. K podpisu by mělo dojít v průběhu následujících dvou týdnů.
Zaměstnanci gumárenského podniku stávkovali za zvýšení mezd v úterý 11. dubna. Do dvouhodinové akce se zapojilo přibližně 500 lidí z celkového počtu asi 700 zaměstnanců zlínského závodu. Stávková pohotovost přitom platila od 10. března.
Více dávají i na Číňany
Vedení švédské společnosti Trelleborg, v den stávky oznámilo, že zaměstnancům zlínského a pražského závodu jednostranně zvýší mzdy, a to zpětně od ledna. Podle odborů však šlo ve zlínském závodě o zvýšení v průměru o sedm procent u dělníků, což znamená asi 1700 korun. U technicko-hospodářských pracovníků pak mělo dojít k navýšení o 2,8 procenta, tedy asi o 700 korun. Odbory přitom od začátku požadovaly výrazně vyšší navýšení mezd.
Zaměstnanci ve zlínském závodu aktuálně vydělávají průměrně 14 či 15 tisíc korun čistého měsíčně. "Na třísměnný chemický provoz je to nepřijatelné. Náš požadavek je, že by mzda měla být 19 tisíc nebo 20 tisíc korun čistého," řekl už dříve Jandásek. V otrokovickém závodě Mitasu jsou podle něj mzdy asi o pět tisíc korun vyšší, v otrokovickém výrobci pneumatik Continental Barum prý až o deset tisíc korun vyšší.
Průměrné celkové měsíční náklady na jednoho českého zaměstnance činily podle serveru A2alarm.cz 27 tisíc korun. V rámci celé firmy je levnější pracovní síla už jen v Latinské Americe, v Indii a na Srí Lance. Vyšší náklady na zaměstnance má Trelleborg dokonce i v Číně, kde se blíží částce 29 tisíc korun za měsíc.
Odbory posílily
Situace v Mitasu dobře ilustruje současnou silnou pozici odborů, které využívají rostoucí české ekonomiky k nátlaku na zvyšování platů. Do karet jim hraje i fakt, že se řada společností potýká s nedostatkem zaměstnanců a nechtějí o ně přijít. "Doba, kdy zaměstnanci stávkovali, firmy to ignorovaly a pokračovalo se dál, končí. Pokud společnosti nebudou zaměstnancům naslouchat, stávek bude přibývat," řekl šéf Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula.
Česko se podle odborářů nachází doslova na začátku stávkové sezony. Tu nastartovala listopadová kauza nízkých mezd pracovníků v prodejnách Albert. Jejich průměrné platy se pohybovaly okolo 12 500 korun
V Česku se dnes o lepších podmínkách vyjednává hned na několika frontách. Kromě Mitasu se v posledních dnech schází s odboráři u jednoho stolu vedení největší české firmy - automobilky Škoda Auto. Její zaměstnanci na přelomu března a dubna nenastoupili na plánovanou noční směnu. Na konci měsíce skončila dohoda mezi zaměstnanci a firmou o přesčasech. Těch bylo v posledních měsících kvůli vysoké poptávce velké množství. Automobilka v rámci jednání o nových pravidlech zatím přerušila veškeré směny navíc. V dubnu jí kvůli tomu zřejmě poklesne výroba o několik tisíc automobilů.
O vyšší platy si minulý týden prostřednictvím stávky řekli také řidiči autobusů. Ti původně plánovali celorepublikovou stávku, nakonec se však jejich protesty výrazněji dotkly především cestujících v Jihomoravském kraji. Přesto se jejich akce dočkala velmi rychlé odezvy a jen několik hodin před jejím začátkem vláda schválila uvolnění 420 milionů korun na zvýšení mezd řidičů v regionech. Do 30. dubna mají kraje za úkol dodat Úřadu vlády přesná čísla, kolik je v jednotlivých regionech potřeba pro řidiče peněz.