Strach o klima odrazuje Francouze od obchodů s módou. Preferují šití a second handy

Ekonomika ČTK Ekonomika, ČTK
14. 9. 2019 18:31
Velké značky prodávající konfekční oděvy spolu ve Francii soupeří, aby do svých obchodů nalákaly zákazníky na slevy. V posledních deseti letech ale známým značkám klesl obrat o 40 procent. Kromě poklesu kupní síly ve Francii a zvýšení prodeje přes internet za tím stojí ještě další jev. Stále více lidí se totiž rozhoduje nesledovat módní trendy a definitivně přestávají nakupovat nové věci.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Jakub Plíhal

Píše o tom francouzský týdeník L'Express. Cituje pětadvacetiletou ženu z Toulouse, která například už rok nevstoupila do H&M ani do konkurenčního řetězce Bonobo. "Asi před čtyřmi lety jsem se začala snažit omezit svůj odpad na nulu a postupně jsem chtěla snížit spotřebu všeho, včetně šatstva," citoval ji francouzský týdeník.

Podle L'Express se mnozí lidé také rozhodují neoblékat se už v těchto chrámech konzumu a dávají přednost second handům nebo si šijí oblečení doma. Tato změna se hmatatelně projevuje na tržbách značek. Podle Francouzského institutu módy (IFM) se počet lidí, kteří nakupují z druhé ruky, ve Francii loni zdvojnásobil a dosáhl 31 procent.

Francouzka Pauline, která pracuje jako technická redaktorka start-upu zabývajícího se nemovitostmi, nakupuje téměř všechno šatstvo, kromě spodního prádla, na online platformě Vinted. Před dvěma lety se navíc zapsala na kurz šití, aby si mohla některé věci ušít sama. Za tímto trendem stojí rozšíření povědomí o ekologii.

"Móda je velmi znečišťujícím sektorem, známe její katastrofální dopady na životní prostředí," říká jednadvacetiletá studentka Sophie z Paříže a ujišťuje, že je pěkné, když se oblečení předává z generace na generaci.

Stejně tak osmapadesátiletý François, který se obléká hlavně přes eBay, přiznává, že se jeho pohled na módu v průběhu let měnil. Nejprve ho odrazovaly ceny a chodil nerad nakupovat. Později si uvědomil ekologický význam nepořizování nových věcí.

"Fast Fashion (rychlá móda) znamená, že se vyhazují věci, které by se ještě daly použít," vysvětluje sociolog Frédéric Godart, který se specializuje na módu. Současný trend využívání starých věcí a nakupování z druhé ruky znamená, že lidé vyhledávají oděvy, které je možné recyklovat. Chtějí kvalitu a tradici s respektem k biodiverzitě a lidským právům.

Sophie neváhá pranýřovat způsob, jakým velké značky využívají svých zaměstnanců. Textilní průmysl je druhým největším znečišťovatelem planety po odvětví těžby ropy.

Třiatřicetiletá učitelka Juliette z Avignonu zase nakupuje na sociálních sítích. "Najdu tam všechno, co potřebuju," říká. Tento přístup je rovněž ekonomický. Jakmile přestala v prosinci nakupovat nové šaty, mohla si dovolit dovolenou navíc.

Sociolog Godart hovoří o estetickém pohledu, který umožňuje oblékat se moderně vzhledem k tomu, že se módní trendy cyklicky opakují. Jde ale o celkový trend, nebo o chvilkovou tendenci? Podle IFM čísla ohledně zhodnocování oblečení ukazují, že se tímto trendem řídí dvaapůlkrát více lidí do 30 let, než je celkový průměr. Godart soudí přitom, že tato záliba v oblečení z druhé ruky zvýší ceny, protože se z některých věcí stanou luxusní předměty.

Video: Z nošení oblečení nemáme radost, uspokojuje nás jenom nakupování, říká propagátorka udržitelné módy

Oblečení, které vůbec nezatěžuje přírodu, neexistuje, říká autorka knihy Příběh skříně Veronika Blabla-Hubková. | Video: Emma Smetana
 

Právě se děje

Další zprávy