Vraťme superhrubou mzdu i EET a vyhoďme úředníky. Experti radí, kde najít 80 miliard

Adéla Očenášková Adéla Očenášková
1. 2. 2022 6:15
Nový ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) trvá na tom, že se mu oproti původnímu návrhu rozpočtu, který sestavovala předchozí vláda, podaří snížit výdaje o 80 miliard. Jenže kde škrtat a kde naopak určitě ne? Aktuálně.cz se na to zeptalo ekonomů i šéfů významných firem nebo organizací. Poradili například omezit dotace pro firmy, zrušit některé úřady nebo slevy. Pomoci však může i návrat EET.
David Klimeš
David Klimeš | Foto: Václav Vašků

Analytik a komentátor Aktuálně.cz David Klimeš - omezme výdaje úřadů

1. Poraďte vládě, kde ušetřit 80 miliard.

Škrtat 80 miliard ze dvou bilionů výdajů se zdá snadné, ale pravda je taková, že drtivou většinu už stát zákony přislíbil a bez legislativní změny s těmito mandatorními výdaji ze dne na den nehne. Takže vláda hledá 80 miliard ze zbývajících "volných" zhruba 400 miliard, přičemž se jí už vrší další nároky na zahojení energetické krize nebo léky na koronavirus.

Nepopulisticky lze tedy nyní například škrtnout kompletně slevy na jízdné, ale ani na to vláda neměla odvahu. Dále zastropovat zemědělské dotace, čehož se však vláda také lekla. Zbývá tedy omezit některé provozní výdaje úřadů, což ale určitě nebude za miliardy. Dohromady je to tedy maximálně 15 miliard.

Mnohem lepší by bylo soustředit se už na přípravu restriktivního rozpočtu 2023, který navazuje za promyšlené změny zákonů a omezuje například neefektivní státní příspěvek na stavební spoření, penzijní připojištění či výrazně snižuje slevu na nepracujícího manžela nebo manželku.

2. Na čem by stát naopak za žádných okolností šetřit neměl?

Vláda garantovala 130 procent učitelského platu v poměru k průměrné mzdě. Bohužel to však hned porušila a nenavyšuje učitelům odpovídajícím způsobem mzdy. Pokud je průměrný plat pedagoga 45 tisíc a průměrná mzda 37 tisíc, jsme někde lehce nad 120 procenty.

Více než o peníze jde o deziluzi učitelů, zda se po letech politických slibů opět nedostávají na vedlejší kolej. Diskuze se také vede skoro vždy jen o učitelích na základních a středních školách. Situace v předškolním vzdělávání, terciálním a obecně u nepedagogických pracovníků škol je dlouhodobě neřešená.

 

Právě se děje

Další zprávy