reklama
 
 

EET po půl roce: Podnikatelé vydali přes miliardu a čtvrt účtenek, proběhlo 30 tisíc kontrol

28. 5. 2017
Podle údajů Finanční správy je do systému zapojeno téměř 150 tisíc podnikatelů, kteří zákazníkům za půl roku vydali 1,35 miliardy účtenek. Finanční správa provedla 30 222 kontrol, odhalila 4833 nedostatků. K výraznějším výpadkům systému nedošlo.
Doporučujeme

Praha - Do elektronické evidence tržeb (EET) je zapojeno zatím zhruba 148 000 podnikatelů. Zákazníkům vydali 1,35 miliardy účtenek. Vyplývá to z údajů Finanční správy, která dosud při kontrolách uložila za prohřešky na místě 347 pokut za 2,1 milionu korun.

Ve 3396 případech předala věc k zahájení správního řízení, kde zatím bylo do poloviny května rozhodnuto o devíti pokutách za 124 000 korun.

Celkem Finanční správa provedla v souvislosti s EET 30 222 kontrol, odhaleno bylo 4833 nedostatků. Z toho ve 2342 případech šlo o nevystavení účtenky, v 1186 případech o nezaslání údajů do systému EET. Celkem u 640 případů se jednalo o neumístění informačního oznámení o evidenci tržeb a v 618 případech o neplnění oznamovací povinnosti.

Finanční správa přitom za dobu fungování EET nezaznamenala delší výrazné výpadky systému. Bezproblémový chod hlásí i někteří obchodníci. "Před spuštěním druhé fáze EET jsme měli čas na testování a vyladění připojení, proto jsme problémy v průběhu ostrého provozu doposud nezaznamenali. Vše funguje zatím bez problémů," řekla Zuzana Löflerová z Expert Elektro.

Podle provozního ředitele prodejce pokladních systémů Storyous Petra Filipce si po půl roce většina podnikatelů na EET v gastru zvykla. "Část z nich to dokonce přijala jako výzvu a své podniky díky využívání dat z moderních pokladen dále rozvíjí, většina však evidenci bere nadále jako nutné zlo," uvedl.

Upozornil ale, že se objevují stížnosti na některé pokladní systémy, které po půl roce v ostrém provozu vypovídají službu. "Roste však i počet přeběhlíků. Pokladnu pravděpodobně změnil již každý desátý," uvedl. Navíc podle Filipce provozovatelé gastrozařízení začínají hledat nová řešení, přičemž cena již není hlavní rozhodovací faktor.

Zavedení EET pro obchodníky přitom vyvolalo kritiku, že kvůli EET zanikne řada především venkovských obchodů. Podle předsedy Asociace českého tradičního obchodu Zdeňka Juračky to ovšem není kvůli EET. "Od našich obchodníků máme zpětnou vazbu takovou, že od spuštění EET v maloobchodě došlo k minimálnímu úbytku prodejen. Prodejny, které skončily v důsledku EET, evidujeme v řádu nižších desítek.

Mnoho prodejen také pouze změnilo IČO. Několik set prodejen s potravinami, zejména těch nejmenších, však končí z důvodů mnohem závažnějších, jako je například ekonomická neudržitelnost v malých obcích, což přímo souvisí s nekalými obchodními praktikami konkurence, včetně používání podnákupních a podnákladových cen," uvedl.

EET začala loni 1. prosince pro restaurace a ubytování a od začátku letošního března pro podnikatele ve velkoobchodu a maloobchodu. Třetí fáze začne 1. března 2018. Týkat se bude stánkového prodeje občerstvení bez zázemí pro hosty ve formě stolů a židlí, stejně jako prodeje na farmářských trzích nebo služeb účetních, advokátů a lékařů. Od června 2018 se do systému zapojí také vybraní řemeslníci či další služby.

Ministerstvo financí nedávno odmítlo požadavek Asociace českého tradičního obchodu, aby nejmenší obchody s jedním pokladním místem mohly získat od státu 10 000 korun jako kompenzaci nákladů za zavedení elektronické evidence tržeb. V současnosti je sleva 5000 korun. Ministerstvo zároveň uvažuje, že se startem třetí a čtvrté fáze elektronické evidence tržeb dočasně zprostí nevidomé a slabozraké podnikatele z povinnosti evidovat tržby.

autor: ČTK

Související

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama