Zkušební tým se před zahájením testu zúčastnil několikahodinového brífinku. Na palubu letadla nastoupili členové týmu s testovacím vybavením na letišti nedaleko města Seattle.
Zkušební posádka bude v následujících dnech jednotlivé manévry provádět podle připraveného scénáře. Test mimo jiné zahrnuje přerušení přistávacího manévru v situaci, kdy se stroj dotkne země, či let podél pobřeží Tichého oceánu. Většinu manévrů posádka provede nad státem Washington na západě USA.
Během testování se záměrně aktivuje stabilizační systém MCAS, jehož software selhal během dvou zmíněných nehod. Při nich zahynulo v Etiopii a v Indonésii dohromady 346 lidí. Automatický bezpečnostní systém kvůli vadnému senzoru tehdy opakovaně poslal stroj prudce dolů a posádka nedokázala nad letadlem udržet kontrolu.
Důkladnost několikadenní zkoušky přesahuje předchozí testovací lety Boeingu, které většinou zabraly několik hodin a stihly se za jeden den. Společnost Boeing a úřad FAA se k testování nevyjádřily.
Vlastní zkoušky Boeingu před testem FAA zahrnovaly stovky hodin v leteckém simulátoru 737 MAX a další stovky hodin na palubě testovacího stroje 737 MAX 7, ale bez přítomnosti personálu FAA.
Během nejméně jednoho zkušebního letu Boeing testoval stejné parametry, jaké jsou na programu v pondělí, řekl jeden ze zdrojů.
FAA po sérii zkušebních letů zanalyzuje letová data a vyhodnotí, zda je možné dát stroji 737 MAX znovu povolení létat. Úřad musí také schválit nové postupy pro výcvik pilotů. Podle zdrojů ale není pravděpodobné, že by letadla MAX mohla do vzduchu dříve než letos v září.
S americkým úřadem FAA úzce spolupracují regulátoři v Evropě a Kanadě, kteří ovšem situaci pro své oblasti vyhodnotí sami. Podle agentury Reuters daly tyto úřady najevo obavy nad rámec připomínek FAA, což si může vyžádat další změny.