Před třemi měsíci přišel americký prezident Donald Trump se sarkastickým tweetem o tom, že kdyby stál v čele Boeingu, nechá celou řadu letounů MAX přejmenovat. Během čtvrt roku se před závodem v americkém Rentonu objevil stroj 737 MAX 200 s označení 737-8200.
What do I know about branding, maybe nothing (but I did become President!), but if I were Boeing, I would FIX the Boeing 737 MAX, add some additional great features, & REBRAND the plane with a new name.
— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) April 15, 2019
No product has suffered like this one. But again, what the hell do I know?
Informoval o tom web Zdopravy.cz, který uvedl, že zatím není zřejmé, jestli nové letouny nechal přejmenovat výrobce dopravních letadel, či nízkonákladová aerolinka Ryanair, které nově označený stroj patří. Podle britského deníku The Guardian ovšem design vnějšího vzhledu mají obvykle na starosti samotné aerolinie.
Ryanair má nyní objednávku na 135 letadel 737 MAX a je jedním z největších odběratelů tohoto stroje. Letadla však od března nesmějí létat kvůli dvěma nehodám, při kterých přišlo o život 346 osob. Boeing nyní pracuje na úpravě softwaru, kterou by měl podle informovaných zdrojů předložit regulátorům v září.
Looks like @Ryanair is dropping the MAX title from is new #737MAX200 aircraft. Instead of “737 MAX” on the nose the 5th aircraft rolled out of paint wearing “737-8200” in its place. pic.twitter.com/37HH5axgQx
— Woodys Aeroimages (@AeroimagesChris) July 14, 2019
Irský dopravce doufá, že se letadla z řady MAX vrátí do provozu do konce letošního roku. První nová letadla by pak mohl obdržet někdy v lednu nebo únoru 2020. Celoroční zisk firmy mimo jiné kvůli nedostatku provozuschopných letounů klesl na čtyřleté minimum. Po započítání ceny za převzetí ztrátové divize Laudamotion skončila společnost se ziskem 885 milionů eur.
Zpoždění a nejistota, za jak dlouho se podaří nová letadla dostat do provozu, navíc přiměly aerolinku snížit odhad počtu letadel, kterými budou moci létat příští rok v létě, na 30 z původních 58.
Šéf Ryanairu Michael O'Leary uvedl, že společnost začne jednat s letišti a odbory, aby určila, které základny od letošního listopadu kvůli očekávanému nižšímu růstu omezí nebo uzavře, napsala agentura Reuters.
Česká letecká společnost Smartwings je realističtější. Nevěří, že by mohla své stroje z řady MAX vyslat do vzduchu ještě v letošním roce. "S návratem 737 MAX do provozu počítáme až koncem prvního čtvrtletí 2020," uvedla již dříve pro Aktuálně.cz mluvčí Smartwings Vladimíra Dufková.
Tento termín vidí reálně i deník The Wall Street Journal, který uvedl, že po představení nového softwaru, který pomáhá s vyrovnáváním letadla ve vzduchu a zřejmě byl i příčinou tragických nehod, musí ještě přesvědčit regulátory o tom, že stroje jsou opravdu bezpečné.
Doplatí na to například americké aerolinky United Airlines, které musí kvůli nedostatku letounů měsíčně rušit více než dva tisíce letů. Představitelé dopravce nyní uvedli, že jakmile regulátoři pustí tyto stroje do vzduchu, každý z nich bude muset projít přípravou, která si vyžádá dalších 100 až 150 hodin, a k tomu je nutno připočíst nové školení pilotů.
Přejmenovat letadla MAX však není podle Guardianu nápad, se kterým by přišel Ryanair jako první. Již dříve dopravce International Airlines Group, který vlastní British Airways i Aer Lingus, využil nabízených slev od Boeingu a oznámil nákup dvou stovek letounů. Stroje, které jsou v praxi mixem 737 MAX 8 a 737 MAX 10, označuje jako "letoun 200 B737". Dopravce očekává, že první turisté do těchto letadel usednou v roce 2023.