Agentura Reuters uvedla, že předběžná zpráva z vyšetřování bude zveřejněna příští týden.
Letadlo se zřítilo několik minut po startu z Addis Abeby za okolností velmi podobných, jaké provázely loňskou nehodu letadla téhož typu společnosti Lion Air v Indonésii. Tehdy o život přišlo 189 lidí.
The Wall Street Journal píše, že v případě nehody společnosti Lion Air stabilizační systém na základě chybných informací ze senzorů opakovaně skláněl předek letadla k zemi a pilot se marně snažil obnovit kontrolu nad letem.
Firma Boeing začala urychleně řešit předpokládaný problém softwaru a ve středu oznámila, že jej v letadle MAX upravila tak, aby se zabránilo chybné aktivaci stabilizačního systému MCAS. Tato aktualizace, která ještě nebyla schválena, má předejít opakování chybných operací systému, což je jádro bezpečnostních obav.
Boeingy 737 MAX jsou nejrychleji prodávanými letadly firmy. Společnost má na ně objednávky v hodnotě 500 miliard dolarů (11,5 bilionu korun), píše Reuters. Stroje, které dosud létaly, od nehody v Etiopii nejsou v provozu.
Výrobce připravil výcvikový program, kterým mají piloti projít, než bude provoz těchto boeingů obnoven. Stejně jako před oběma nehodami ale firma tvrdí, že pro bezpečnou obsluhu letadel MAX piloti nemusejí projít výcvikem na letových simulátorech.
U chicagského federálního soudu ve čtvrtek podala na firmu Boeing žalobu rodina rwandského občana Jacksona Musoniho, který při nehodě v Etiopii zahynul. Je postavena na tom, že letadlo bylo vybaveno vadným systémem automatické kontroly letu. Firma žalobu odmítla komentovat.