Břeclav 70 Kolín 67 Tachov 56,4 Bohumín 44 Hradec Králové 43,9 Semily 35,2 Velké Meziříčí 35 Ostrava hl.n. 34,5 Šternberk 33,1 Přelouč 32,6
Praha hl.n. 1000 Praha-Smíchov 160 Havířov 74 Jihlava 70 Beroun 55 Opava západ 54,5 Ivanovice na Hané 38,5 Prostějov hl.n. 38 Martinice v Krkonoších 28,8 Chodov 28
Státní správa železniční dopravní cesty (SŽDC) plánuje v letošním roce opravit desítky nádražních budov za celkem jednu miliardu korun. Nejvíce peněz zamíří do Olomouckého, Středočeského a Jihomoravského kraje. Ve střednědobém horizontu – během tří let – se mají začít opravovat i velká nádraží v Praze, Plzni, Českých Budějovicích, Pardubicích, Teplicích nebo Mostě. Dvě největší rekonstrukce jsou na příští rok naplánovány v Praze – dokončení opravy historické Fantovy secesní budovy hlavního nádraží a začátek opravy Smíchovského nádraží.
Kromě nádraží pokračuje SŽDC i v investicích do tratí. Nejvíce peněz směřuje do Prahy, kde se letos začne opravovat úsek Praha Hostivař – Praha hlavní nádraží za celkem 4,5 miliardy korun. Díky tomu by se mělo zlepšit spojení mezi Prahou a jižními Čechami, vzniknou nové zastávky Eden a Zahradní Město, rekonstrukcí projde nádraží Vršovice. Pokračuje rekonstrukce Negrelliho viaduktu. Mimo hlavní město se začne s opravou úseku Nemanice–Ševětín na jihočeském koridoru. Úprav by se měla dočkat i trať Lysá nad Labem – Praha-Vysočany nebo Český Těšín – Dětmarovice. V příštích letech by největší investice měly zamířit do oprav stávajících koridorů, které prošly rekonstrukcí v 90. letech a dnes již jsou ve špatném stavu. Jde především o úseky v Jihomoravském, Pardubickém a Olomouckém kraji.
Rekonstrukce znamená opravu při zachování stávajících parametrů. Výmění se opotřebované součásti jako například pražce, kolejnice, trakční vedení, nicméně bude zachovaná současná traťová rychlost, způsob zabezpečovacího zařízení atd.
Optimalizace znamená zlepšení provozních parametrů při zachování aktuálního vedení tratě. Napřed dojde k výměně komponentů tratě za modernější, čímž je možno například zvýšit traťovou rychlost v daném úseku.
Modernizace je podobná optimalizaci s tím rozdílem, že často se mění celé drážní těleso a pro trať se hledá nové trasování. S tím souvisí narovnávání oblouků, budování tunelů. Modernizace umožňuje výrazné zvýšení rychlosti, zkrácení délky a tím i zkrácení jízdní doby někdy i o několik desítek minut.
Fotografie: ČTK | Wikipedia