Jedná se o modernizace klasických motoráčků z Vagonky Studenka ze 70. let 20. století. Motorové vozy řady 810 a přípojné vozy řady 011 ve Zvoleni modernizují od roku 2006, železničáři soupravy překřtili na Mravence.
Motorová jednotka váží zhruba 39 tun a dosahuje rychlosti až devadesát kilometrů v hodině. Cestu z centra Prahy do konečné zastávky tak ujede za 25 minut. Najednou přepraví přes šest desítek sedících cestujících a nabarvené jsou podobně, jako autobusy Pražské integrované dopravy. Ve vlacích nebude chybět wi-fi.
"Tyto nové motorové jednotky 813, které jsme nasadili do provozu, jsou aktuálně nejmodernějšími vozidly v Praze a ve Středočeském kraji," uvedl ředitel KŽC Doprava Bohumil Augusta.
Podle serveru Zdopravy.cz se společnost KŽC Doprava zavázala už v roce 2017 nasadit na trasu nové vlaky. Ropid nakonec dal firmě výjimku, podle které směla využívat přes třicet let staré vozy řady 810 do konce letošního března. Za ujetý kilometr s vlaky z řady 813 má firma inkasovat 180 korun za ujetý kilometr.
Od Ropidu ovšem kvůli zdržení KŽC Doprava inkasovala za provoz starých vlaků v roce 2018 stále jen sto korun za ujetý kilometr. Pokuta za pozdní nasazení nových vlaků ale dopravce nečekají. Ve smlouvě s Ropidem o případné penalizaci za zdržení není zmínka.