Ministerstvo dopravy označuje pro tento rok za klíčové zahájení úseku dálnice D11 z Trutnova na hranici s Polskem a pokračování výstavby na dálnicích D6 a D35 u Vysokého Mýta. Celkově chce resort v roce 2023 otevřít nižší desítky nových kilometrů dálnic a silnic první třídy. Další desítky kilometrů rozestaví.
"Do přípravy i samotných staveb vstupuje mnoho proměnných jako dílčí změny na jednotlivých stavbách nebo průtahy v přípravném a stavebním řízení," uvedl pro Aktuálně.cz mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.
Mezi silničními a dálničními úseky, které plánuje ministerstvo dopravy zprovoznit, figuruje přes deset staveb. Jde například o obchvaty v Lounech a Karviné nebo jihovýchodní obchvat Havlíčkova Brodu. Stát chce dokončit také silnici I/36 Časy - Holice, která má fungovat taktéž jako dálniční přivaděč z nového úseku D35 ve směru na Holice.
Nově rozestavět se pak ministerstvo v novém roce chystá přes třicítku staveb. "Ze silnic první třídy předpokládáme zahájit mimo jiné stavby I/34 Lišov - Vranín nebo I/35 Lešná - Palačov," vyjmenoval Jemelka.
Z dálnic pak půjde především o zmiňované dostavby dálnic D35 a D6, například obchvaty Hořesedel a Hořoviček na Rakovnicku. Počítá se také s pracemi na D11, a to z Trutnova k polské hranici. Úsek má měřit přes 21 kilometrů.
Poláci jsou přitom se stavbou napřed. V úseku u české hranice na rychlostní silnici S3, která vede až na sever země do Štětína, už mají položený asfalt a pro provoz by ji měli otevřít v roce 2024. Česku ale na hraniční přechod v Královci chybí dostavět ještě 41 kilometrů - jde o zmiňovaný úsek Trutnov - státní hranice a Jaroměř - Trutnov.
Pro stavbu z Jaroměře do Trutnova přitom Ředitelství silnic a dálnic získalo zatím jen nepravomocné územní rozhodnutí, zahájení stavby plánuje na rok 2025 a uvedení do provozu tři roky nato.
Dopravní expert Roman Budský z Platformy Vize 0 označuje dostavění D11 na polskou hranici za klíčové. "Polská strana už je připravená a vlastně už i sjízdná," potvrdil pro Aktuálně.cz. Za stěžejní považuje také stavbu dálnice D35 a Pražský okruh.
Mezi stavby, které se stát chystá zprovoznit v letech 2024 a 2025, patří například D49 v úseku Hulín - Fryšták, úseky dálnic D4 nebo obchvat dvanáctitisícové Jaroměře na Náchodsku. Podle původních plánů měl být přitom tento obchvat hotový současně s loňským otevřením D11 od Hradce Králové k Jaroměři. Přípravu stavby ovšem zdržely mimo jiné spory o výkupy pozemků a stavební povolení mezi Ředitelstvím silnic a dálnic a rodinou místopředsedy Vrchního soudu v Praze Františka Kučery.
ŘSD rovněž koncem roku uzavřelo smlouvu na stavbu posledního úseku dálnice D1 Říkovice - Přerov. Zakázka má hodnotu téměř sedm miliard korun, hotovo má být za dva roky.
Když se ministr dopravy Martin Kupka (ODS) předloni v prosinci ujal funkce, uvedl, že chce v následujících čtyřech letech postavit až 200 kilometrů nových dálnic. Za loňský rok si může odškrtnout 21,2 kilometru. To je přitom o polovinu méně než za rok 2021, kdy stát zprovoznil 46 kilometrů. Silničáři také loni rozestavěli nebo ještě do konce roku rozestaví 33,7 kilometru nových dálnic.
Podle Budského tuzemsko v posledních letech se stavbou dálnic zaostává, a to zejména při porovnání se zeměmi jako Polsko, Slovensko nebo Maďarsko. "Navíc jsme tranzitní země, která leží uprostřed Evropské unie. O to víc se tedy očekává, že dálnice budou nejen dostavěné, ale také v technickém stavu, který bude vyhovovat moderní dopravě 21. století. A tomu tak teď zdaleka není," uzavírá expert.