"Speciální měřící souprava ÖBB, tvořená dvěma lokomotivami Taurus a vozem pro diagnostiku trakčního vedení, dnes (v úterý, pozn. red.) čtyřikrát projela Ejpovickým tunelem rychlostí 200km/h. Diagnostické údaje budeme analyzovat a používat při zavádění zavádění vyšších rychlostí na tratích," stojí v úterním vyjádření generálního ředitele SŽ Jiřího Svobody na Twitteru.
Také mluvčí SŽ Nela Friebová později uvedla, že hlavním účelem čtyř zkušebních jízd bylo zjistit chování trakční soustavy v dlouhém jednokolejném tunelu při uvedené rychlosti. Železničáři otestovali jízdu na čtyřkilometrovém tunelu u Ejpovic mezi Plzní a Rokycany.
Správa aktuálně připravuje 207 kilometrů různých traťových úseků, kde by se v budoucnu mohlo jezdit právě rychlostí až 200 kilometrů v hodině, třeba na části nové trati mezi Plzní a Domažlicemi.
V Ejpovickém tunelu, který je v provozu necelé dva roky od listopadu 2018, zatím vlaky jezdí maximálně rychlostí 160 kilometrů za hodinu. A to teprve od loňského září. Zmiňovaná rychlost v něm měla být povolena už dříve, testy, které měly prověřit, jak působí průjezd soupravy na trakční vedení, ale tehdy ukázaly na přílišné rozkmitání troleje. Tunel tvoří dva tubusy, každý o délce 4150 metrů.
Správa železnic se v lednu nechala slyšet, že by se na vybraných úsecích českých železničních koridorů mělo začít jezdit dvousetkilometrovou rychlostí v nejbližších letech. Uvedla to poté, co mezi Brnem a Břeclaví vykonal vlak zkušební jízdu právě v této rychlosti.
Speciální měřící souprava ÖBB, tvořená dvěma lokomotivami Taurus a vozem pro diagnostiku trakčního vedení, dnes 4x projela Ejpovickým tunelem rychlostí 200km/h. Diagnostické údaje budeme analyzovat a používat při zavádění zavádění vyšších rychlostí na tratích @Spravazeleznic. pic.twitter.com/e6ZOL2pOL7
— Jiří Svoboda (@jirisvoboda_cz) October 13, 2020