Michael Bouška
Aktualizováno 15. 12. 2019 10:56
Českou železnici čekají velké změny. Na části tratí nahradili České dráhy soukromníci. Jiní dopravci přinesou sice zpravidla vyšší komfort, cestující si ale budou muset zvykat na složitější tarif, který se navíc bude lišit kraj od kraje. Změny se ale čekají i tam, kde státní dopravce zůstává. Kvůli požadavkům jednotlivých krajů nebudou dráhy v některých spojích moci prodávat svoje jízdenky.
Ostatní kraje a cesty mezi nimi
V ostatních krajích se z hlediska jízdenek nic zásadnějšího nemění. Ve vlacích Českých drah budou platit jízdenky tohoto dopravce. Ve vlacích dalších dopravců budou cestující využívat jejich tarif, případně tarif kraje, který pro ně většinou bude výhodnější - budou s ním totiž moci jet i návaznými autobusy či jinými vlaky.
Pro cesty, které překračují hranice krajů, by se podle mluvčího drah Radka Joklíka také nic nemělo měnit. "Pro mezikrajské cesty dál platí naše jízdní doklady všude a ve všech vlacích ČD," upřesnil Joklík.
Nákup jízdenky má příští rok výrazně usnadnit jednotný státní tarif. Zapojit se do něj měli podle původních plánů všichni dopravci, kterým přispívá na provoz stát či kraje. Státní podnik Cendis, který má vývoj nového tarifu na starost, vytvoří i web a mobilní aplikaci pro nákup jízdenek.
Příprava jednotného tarifu ale teď stojí a není jasné, zda se do konce příštího roku stihne dodělat. Senát totiž vrátil novelu zákona o drahách poslancům zpět a jednotný tarif, který je součástí této novely, tak zatím není uzákoněný. Další postup tak bude záviset na tom, kdy se podaří zmíněnou novelu schválit.