Praha - Pražský dopravní podnik rozšíří na lince 140 z Palmovky do Miškovic počet úseků, kde budou elektrobusy poháněny z trolejí. Sdělila to mluvčí podniku Aneta Řehková.
Od běžných elektrobusů se ty na lince 140 liší tím, že nejezdí pouze na baterie, ale jsou poháněny za jízdy z troleje.
Ta je ve zkušebním režimu od října 2017 na asi kilometr dlouhém úseku v Prosecké ulici. Elektrifikaci linky chce dopravní podnik dokončit v roce 2021. Náklady nejsou zatím známy, část peněz chce podnik získat z evropských fondů.
"První přípravné kroky již probíhají, klíčovým bude zejména vypracování a projednání projektové dokumentace k územnímu a stavebnímu řízení. Souběžně bude probíhat i příprava výběrového řízení na přibližně 15 kloubových elektrobusů, které nahradí současné naftové autobusy," uvedl generální ředitel pražského dopravního podniku Martin Gillar.
Elektrobusy s trolejí fungují tak, že na trase linky se střídají úseky, kdy jede na baterii a kdy na elektřinu z troleje. Při připojení na trolej se zároveň dobíjí baterie. Dobíjení za jízdy také umožňuje podniku zkrátit přestávky u nabíjecích stanic a umožňuje snížit zátěž baterií ve vozech a prodloužit tím jejich životnost. Problémy mají klasické elektrobusy zejména v prudkých stoupáních, kdy se baterie rychle vybíjí a vůz ujede kratší trasu.
Kromě linky 140 chystá dopravní podnik elektrifikaci také linky číslo 207 mezi Ohradou a Staroměstskou. Tady by měly jezdit klasické elektrobusy, které dobíjejí baterie u nabíjecích stanic.
Dopravní podnik již v minulosti testoval elektrobusy několikrát, nikdy se však nejednalo o vozy, které by se na své trase připojovaly k troleji. Testovalo se loni, předloni i v roce 2014. Tehdy ale vůz ujel na jedno nabití málo kilometrů.