Den dopravy zdarma: Více objednávek, ale za méně peněz

Kateřina Vokurková Kateřina Vokurková
24. 11. 2014 17:10
Pro e-shopy je akce zajímavou reklamou a jakýmsi předvánočním dárkem pro zákazníky, vliv na celoroční tržby má ale minimální.
Foto: Thinkstock

Praha – O patnáct procent vyšší tržby oproti běžným dnům přinesl tuzemským internetovým obchodům letošní Den dopravy zdarma. Během akce pořádané porovnávačem cen Heureka.cz utratili Češi v zúčastněných e-shopech 208 milionů korun. První čísla o efektu třetího ročníku akce, která se uskutečnila v uplynulém týdnu, sdělila online deníku Aktuálně.cz Radka Haasová, vedoucí oddělení podpory e-shopů Heureky.

Dne dopravy zdarma – pro nákupy nad 300 korun – se letos zúčastnilo 1248 internetových obchodů, z největších například Mall.cz, Kasa.cz nebo CZC.cz. Přijaly 134 tisíc objednávek, což je asi o pětinu více než loni. Průměrná hodnota jedné objednávky dosáhla 1554 korun, což je mírně pod úrovní loňského ročníku této akce.

„V průběhu Dne dopravy zdarma ušetřili zákazníci na dopravě přes 12 milionů korun,“ říká Haasová. Nejvíce se nakupovala elektronika, která tvořila skoro čtvrtinu všech objednávek. Asi 22 procent tvořila bílá elektronika a po 12 procentech dětské zboží a zařízení pro dům a zahradu.

Pro e-shopy žádné terno

Samotné e-shopy většinou říkají, že akce je pro ně zajímavou reklamou a jakýmsi předvánočním dárkem pro zákazníky, zatímco vliv na celoroční tržby je minimální. Mimo jiné i proto, že náklady na dopravu hradí e-shopy v tento den ze svého, a lidé si tak mohli dovolit i nižší hodnotu nákupů.

„V Den dopravy zdarma nám vzrostly tržby o téměř polovinu oproti běžným dnům, počet objednávek dokonce o 85 procent. Lidé tedy objednávali zboží v menší hodnotě, než je v jiné dny běžné,“ upřesňuje mluvčí obchodu Mall.cz Michaela Gregorová.

Odlišné zkušenosti má Kasa.cz. „Oproti loňské akci sice došlo k poklesu počtu objednávek o jedno procento, ale průměrná hodnota objednávky stoupla o 30 procent, takže celkové tržby stouply o 19 procent," říká ředitelka obchodu Andrea Čižmářová.

E-shop CZC.cz výrazný nárůst objednávek oproti běžným dnům nezpozoroval. „Celou akci hodnotíme jako příjemný bonus v předvánočním období, který nám ukázal, že možnost nechat si v průběhu celého roku bezplatně doručit objednané zboží na kteroukoliv z našich 66 poboček je pro zákazníky daleko cennějším benefitem,“ hodnotí projekt obchodní ředitel CZC.cz Tomáš Pilský.

„Náš e-shop sice zaznamenal vyšší návštěvnost meziročně o 46 procent, ale klesla nám průměrná cena objednávky o osm procent, takže nám klesl zisk a ještě ho ponižují náklady na dopravu,“ říká mluvčí Euronicsu Bohuslav Komín.

Jednička mezi tuzemskými e-shopy podle výše tržeb, Alza.cz, se akce pořádané Heurekou nezúčastnila. Uspořádala vlastní Dny dopravy zdarma (celkem 48 hodin). „Zaznamenali jsme citelný nárůst počtu objednávek, ale zároveň jejich průměrná cena klesla téměř na polovinu. Ze zákaznického pohledu ji tedy hodnotíme jako úspěšnou, z obchodního hlediska jsou její přínosy sporné,“ konstatuje mluvčí Alza.cz Šárka Jakoubková.

Tržby dál prudce rostou

Tržby za prodej přes internet či prostřednictvím zásilkové služby rostou podle Českého statistického úřadu meziročně zhruba o pětinu až čtvrtinu. Například letos v září byly o 22,6 procenta vyšší oproti stejnému měsíci loňského roku, v srpnu dokonce o 24,9 procenta. Šéf Heureka.cz Tomáš Braverman očekává, že obrat internetových obchodů v letošním roce vzroste meziročně o zhruba 16 procent a překročí hranici 67 miliard korun.

Loni přitom stouply tržby o téměř 30 procent. Pomohla k tomu i listopadová měnová intervence České národní banky, která oslabila korunu a „nahnala“ lidi do obchodů kvůli hrozícímu zdražení.

Na tuzemském trhu v současné době působí 37 200 e-shopů. Letos jich podle Bravermana přibylo jen zhruba 200, takže jejich růst oproti předchozím letům zpomalil.

 

Právě se děje

Další zprávy