Celodenní síťová jízdenka ČD už nebude mít smysl. Noví dopravci o ni nemají zájem

ČTK ČTK
3. 10. 2019 15:45
Možnost cestovat prakticky po celé české železniční síti s jednodenní jízdenkou pro jednotlivce i pro skupiny skončí s platností nového jízdního řádu v polovině prosince. I když České dráhy svoji jízdenku zachovají, nástup soukromých dopravců na regionální i rychlíkové linky její rozsah výrazně omezí. Situace se nemá zlepšit ani za rok, kdy má začít platit národní tarif.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: České dráhy

Podle mluvčí ministerstva dopravy Lenky Rezkové není tarif primárně určen pro turistické účely, ale pro pravidelné denní dojíždění. Síťovou jízdenku má být možné si koupit minimálně na sedm dní.

Dnes mají České dráhy k dispozici dvě jízdenky na celou železniční síť, a to pro jednu osobu v kterýkoli den za 579 korun nebo za 675 korun na sobotu či neděli pro dva dospělé a tři děti do 15 let. Tyto jízdenky cílí především na turisty a rodiny s dětmi.

"Časové jízdní doklady jsou v Systému jednotného tarifu určeny nikoliv výhradně, ale primárně pro pravidelné dojíždění cestujících za prací, do školy či za jinými opakujícími se aktivitami. Proti tomu síťový doklad pro jeden den není určen pro pravidelné dojíždění a jeho význam je nejvíce v turistické přepravě. Bude samozřejmě přínosné, pokud tarif budou využívat i takoví cestující, ale s ohledem na celé své zaměření nebude pravděpodobně primárně používán na takové cesty," uvedla Rezková.

Dalším argumentem ministerstva dopravy proti celodenní jízdence je obtížnost nalezení cenové úrovně, kterou by akceptovali všichni dopravci. Podle Rezkové není srovnatelné, že doklad na 24 hodin zcela běžně nabízejí například i dopravní podniky či krajské integrované dopravní systémy. "Za prvé tyto jízdenky mají regionální rozměr a za druhé jsou obvykle poskytovány na základě smluv, kdy riziko za změny tržeb nese plně objednatel," uvedla Rezková.

Například na jižní Moravě České dráhy ovšem jezdí dosud se smlouvou, kdy nesou riziko tržeb, a akceptují síťovou krajskou jízdenku v osobních vlacích i rychlících.

Oslovení dopravci jsou zatím k postoji ministerstva opatrní. "Předpokládáme, že veškeré varianty a nabídky budou dopravcům a cestujícím představeny během následujících měsíců, kdy se bude připravovat spuštění. Právě národní tarif je způsob, jak nabízet cestujícím, kteří cestují s vícero dopravci, jízdenky platné napříč dopravci," napsal mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

Podle mluvčího Leo Expressu Emila Sedlaříka žádný z dopravců při tvorbě národního tarifu nevznesl požadavek na zapracování tohoto druhu jízdenek a neočekává, že by absence těchto jízdenek měla cestující od železnice odradit. Mluvčí ČD Radek Joklík pouze uvedl, že tyto jízdenky slouží cestování ve volném čase s možností operativně měnit plány. "Jsou proto mezi turisty poměrně oblíbené," napsal. Arriva a GW Train Regio na dotaz nereagovaly.

 

Právě se děje

před 4 hodinami

Zdráhalová byla na 1500 metrů patnáctá, další titul má Wüstová

Rychlobruslařka Nikola Zdráhalová si vylepšila na mistrovství světa v Salt Lake City osobní rekord na 1500 metrů a obsadila 15. místo. Pátý titul na této distanci vybojovala favorizovaná Ireen Wüstová z Nizozemska. Martina Sáblíková se po zisku zlata na trojce a stříbra na pětce rozhodla nestartovat.

Sáblíková se po dohodě s trenérem Petrem Novákem odhlásila a šetří síly na závěr sezony. Čeká ji ještě MS ve víceboji v Hamaru a finále Světového poháru v Heerenveenu.

Bilanci Sáblíkové 21 zlatých medailí z MS na jednotlivých tratích i ve víceboji se dnes na jediný titul přiblížila nizozemská rivalka Wüstová. Patnáctistovku vyhrála o 21 setin před ruskou dvojicí Jevgenija Lalenkovová, Jelizaveta Kazelinová.

Zdráhalová si na olympijském oválu v Salt Lake City posunula osobní maximum na 1:54,241 minuty.

Zdroj: ČTK
Další zprávy